För Madelaine Hansson slutade söndagsshoppingen med en mardröm och polisförhör. Det hela handlade om ett värmeljus för 20 kronor som hennes tvååriga dotter lagt i barnvagnen. Foto: Ronny Johannesson
För Madelaine Hansson slutade söndagsshoppingen med en mardröm och polisförhör. Det hela handlade om ett värmeljus för 20 kronor som hennes tvååriga dotter lagt i barnvagnen. Foto: Ronny Johannesson

2-åring tog värmeljus – hölls kvar i två timmar

Publicerad

"Hos oss handlar du i en rofylld miljö", skriver butiken på sin hemsida men för Madelaine Hansson slutade söndagsshoppingen på Vellingeblomman med en mardröm och polisförhör. Det hela handlade om ett värmeljus för 20 kronor som hennes tvååriga dotter lagt i barnvagnen.

– Min ettåring behövde äta och min tvååring kissade på sig, men jag fick inte lämna butiken på två timmar, säger hon.

Madelaine Hansson från Lund var i butiken Vellingeblomman med sina fyra barn och en kompis till den äldsta dottern och handlade halloweenpynt. När hon skulle betala för varorna, vilka tillsammans kostade drygt 400 kronor, sköt hon fram dubbelbarnvagnen och plötsligt började det då tjuta i larmbågen.

– Jag drog tillbaka vagnen och sen när jag sköt fram den så tjöt det igen. Jag sa att jag inte visste varför det tjöt. Min dotter klämde sig i larmbågen och började gråta, så jag plockade upp henne och avslutade betalningen.

Under tiden rullade butikspersonal ut vagnen genom larmbågen och en bit bort, berättar Madelaine.

Personalen genomsökte sedan vagnen och fann ett värmeljus till ett värde av 20 kronor i den.

– Jag blev paff och visste inte hur det hade kommit dit men jag tänkte att det måste vara min tvååring som stoppat på sig det när vi stod och tittade på doftljus. Min äldsta dotter frågade henne om hon tagit det och då fnittrade hon och nickade.

Erbjöd sig att betala

Madelaine säger då att hon är hemskt ledsen över det inträffade och erbjuder direkt att betala för ljuset men personalen säger att de måste göra en polisanmälan.

– Jag tänker, herregud hon är två år, det är ett misstag. Men de menar att det är mitt ansvar att lära min dotter att inte ta saker och de vill göra en polisanmälan.

När de sedan ber Madelaine att skriver under den rapport de skrivit, vägrar hon eftersom hon anser att de beskrivit händelseförloppet på ett felaktigt sätt. Bland annat har de skrivit att hon rullat ut vagnen, när det i själva verket var personalen som körde ut vagnen, menar hon.

Det slutar med att polis tillkallas. Klockan är då långt efter klockan 17 och butiken har stängt, men Madelaine och de fem barnen tvingas stanna kvar i väntan på polispatrull.

Kissade på sig

Under tiden har ettåringen hunnit bli hungrig och ledsen och tvååringen, som enligt Madelaine blir stressad av situationen, kissar på sig.

– Jag säger att jag måste ge mitt barn mat och sätta på min tvååring en blöja, men personalen säger att jag inte får lämna butiken.

Enligt butikschefen Dan Tedestål har personalen agerat enligt regelverket för att hantera misstänkt snatteri.

– Jag vet inte om personalen dragit vagnen genom larmbågen, jag kan inte uttala mig om det, men det har jag svårt att tro. Jag utgår från att de agerat korrekt. Jag har fullt förtroende för min personal, säger han.

Men är det rimligt att hålla kvar barn på det här sättet i två timmar, varav en tvååring kissat ned sig och en ettåring behöver äta?

– Nej, inte som det framställs. Vad jag vet hade barnet inte kissat på sig förrän fem minuter innan polisen kom. Det spelar ingen roll om man har plockat på sig för 20 kronor eller för 100 kronor, man plockar inte på sig grejer. Vi måste ha en regel och vi måste följa den. Det är inte trevligt för personalen heller, det är inget de gör för nöjes skull.

Framför kunderna

Madelaine vidhåller att personalen har agerat felaktigt och hon känner sig illa behandlad.

– Allt skedde i entrén framför alla människor som var på väg ut, de ska väl föra en till ett avskilt rum åtminstone? De hade heller inte rätt att genomsöka min vagn och hålla oss kvar, eftersom jag inte haft chansen att plocka ut varan ur vagnen innan de drog ut den ur butiken.

När Madelaine slutligen fick lov att lämna butiken för att hämta en blöja till sin tvååring, ska personalen ha låst butiksdörrarna, det vill säga låst in de övriga barnen.

– Det är nog det värsta, vad de utsatte mina barn för. De tyckte att det var mycket obehagligt, säger hon.

Madelaine har i sin tur polisanmält butiken för olaga frihetsberövande av barn.

Båda anmälningarna har dock lags ned då brott inte kan styrkas från någotdera håll.

Malin Forsberg
Malin Forsberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag