Den som får sin ID-handling fotograferad av vakterna på Kastrup har rätt att ta del av informationen som lagras. Foto: Fritz SchibliDen som får sin ID-handling fotograferad av vakterna på Kastrup har rätt att ta del av informationen som lagras. Foto: Fritz Schibli
Den som får sin ID-handling fotograferad av vakterna på Kastrup har rätt att ta del av informationen som lagras. Foto: Fritz Schibli
För Kvällsposten tar det 18 dagar att få svar. Men svaret innehåller fler frågor. Foto: Fritz SchibliFör Kvällsposten tar det 18 dagar att få svar. Men svaret innehåller fler frågor. Foto: Fritz Schibli
För Kvällsposten tar det 18 dagar att få svar. Men svaret innehåller fler frågor. Foto: Fritz Schibli

18 dagar för att få svar av DSB om ID-kontroll

Publicerad

DSB sparar uppgifterna om resenärers ID-handlingar i maximalt 30 dagar.

På premiärdagen av ID-kontrollerna begärde Kvällsposten ut vilken information som lagrats om oss i databasen.

18 dagar senare har vi fått svar – och det innehåller fler frågor.

Den som får sin ID-handling fotograferad av vakterna på Kastrup har rätt att ta del av informationen som lagras.

Redan den 4 januari, samma dag som ID-kontrollerna togs i bruk, gjorde Kvällsposten en formell begäran om att få ut sina egna uppgifter.

18 dagar senare har vi fått vårt första svar – som innehåller fler frågor.

Anledningen: DSB:s databas över ID-uppgifterna är inte sökbart och måste gås igenom manuellt.

I mailet finns en fråga om vilket datum och vilken tid vi gick genom kontrollen, och vilken sorts ID-handling vi visade upp.

En enda medarbetare har tillgång till databasen

– Det enda vi sparar i vår databas är foton av ID-handlingar. Vi kan inte söka efter text i fotona och vi sparar ingen ytterligare information, säger en medarbetare på DSB:s pressavdelning.

En enda person på DSB har tillgång till fotona.

– Det är därför vi frågar om datum och tid, för att hjälpa vår operational manager söka genom databasen och hitta det. Det enda som finns i databasen är ett foto av ditt ID så de måste gå igenom den manuellt.

Om polisen eller andra myndigheter vill ha ut information från databasen kommer även de förfrågningarna att hanteras av DSB:s operational manager, enligt pressavdelningen.

Datauppgifterna får bara sparas i maximalt 30 dagar. Det innebär att DSB nu har 12 dagar på sig att återkomma till Kvällsposten med vilken information som sparats.

Enligt pressavdelningen på tågbolaget ska det inte vara något problem.

Det ska heller inte ha funnits förfrågningar från resenärer om att få veta vilken data som lagras om dem.

– Du är den första jag vet som har frågat om det, säger pressmedarbetaren.

Kvällsposten har svarat DSB med uppgifter om tid, datum och typ av ID-handling.

Matias Rankinen
Matias Rankinen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag