Tåget var enligt Skånetrafiken på väg från Karlskrona mot Lund. Foto: Peo Möller / TOPNEWS.SETåget var enligt Skånetrafiken på väg från Karlskrona mot Lund. Foto: Peo Möller / TOPNEWS.SE
Tåget var enligt Skånetrafiken på väg från Karlskrona mot Lund. Foto: Peo Möller / TOPNEWS.SE
Det är inte känt hur många passagerare som är ombord. Enligt Mats Streer, inre befäl vid räddningstjänsten syd, är tåget inte utrymt. Foto: Peo Möller / TOPNEWS.SEDet är inte känt hur många passagerare som är ombord. Enligt Mats Streer, inre befäl vid räddningstjänsten syd, är tåget inte utrymt. Foto: Peo Möller / TOPNEWS.SE

Det är inte känt hur många passagerare som är ombord. Enligt Mats Streer, inre befäl vid räddningstjänsten syd, är tåget inte utrymt.

 Foto: Peo Möller / TOPNEWS.SE

150 resenärer var fast på tåget efter brand

Publicerad

Plötsligt märkte passagerarna ombord på Öresundståget att röken letade sig in i tågvagnen.

När tågvärden och lokföraren själva kontrollerade upptäckte de att det brann under tåget.

– Det är troligen bromsarna som legat på och orsakat varmgång, säger brandingenjör Ulrika Lindmark från räddningstjänsten i Lund.

Larmet om branden inkom klockan 12.16 på söndagen. Tåget var på väg från Karlskrona till Lund, men vid 13-tiden stod Öresundståget fortfarande kvar på sträckan mellan Stångby och Örtofta utanför Lund.

Enligt brandingenjör Ulrika Lindmark har tågtrafiken tillfälligt stoppats på sträckan. De 150 passagerarna satt kvar i det skadade tåget.

– Röken från branden letade sig upp i en av tågvagnarna och de som satt där har fått flytta till andra platser i tåget, säger Ulrika Lindmark.

Sprutar vatten på bromsarna

Ingen person ska ha kommit till skada vid händelsen. Lokföraren och tågvärden kunde själva släcka elden. De ambulanser som larmades till platsen har skickats tillbaka och branden har kunnat släckas.

Enligt Ulrika Lindmark upptäckte både passagerare och tågpersonal när det började ryka från tåget. Orsaken var en brand som startat i anslutning på en av tågets axlar.

– Det har troligen varit en varmgång och nu försöker vi kyla ner genom att spruta vatten på bromsarna.

Tågtrafiken var inledningsvis kraftigt påverkad av branden med inställda avgångar och bussersättning. Under söndagseftermiddagen kunde tågen åter börja rulla, dock med förseningar som följd.

Inte förrän ungefär klockan 14.45 hävdes tågstoppet helt och hållet.

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter för de senaste sydsvenska nyheterna!

Magnus Andersson
Magnus Andersson
Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag