Donald Trump rakar wrestlingchefen Vince McMahon efter "Battle of the billionaires". Foto: JASON KRYK / AP SCANPIX SWEDENDonald Trump rakar wrestlingchefen Vince McMahon efter "Battle of the billionaires". Foto: JASON KRYK / AP SCANPIX SWEDEN
Donald Trump rakar wrestlingchefen Vince McMahon efter "Battle of the billionaires". Foto: JASON KRYK / AP SCANPIX SWEDEN
Även medierna har tjänat på Donald Trumps framgång. Foto: RICHARD DREW / AP TT NYHETSBYRÅNÄven medierna har tjänat på Donald Trumps framgång. Foto: RICHARD DREW / AP TT NYHETSBYRÅN
Även medierna har tjänat på Donald Trumps framgång.  Foto: RICHARD DREW / AP TT NYHETSBYRÅN

Wrestlingen lärde Trump hantera medierna

Publicerad

Donald Trump drar in CNN i brottningsringen. 

Victoria Greve om en wrestlingmatch som passar presidenten. 

USA:s president delar ut smocka efter smocka mot huvudet på en gubbe som ligger på marken nedanför en boxningsring. Gubbens ansikte är täckt av CNN:s logga. I slutet dyker skylten "FNN: Fraud News Network" upp i högra hörnet. 

 

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/881503147168071680

Det börjar bli svårt att hålla räkningen på ronderna USA:s president gått mot nyhetsförmedlare i allmänhet – och CNN i synnerhet. Men till skillnad från dem är han hemtam i wrestlingringen.

Trumps fejd med McMahon

Wrestling är en sorts teatral brottning där matcherna är noggrant iscensatta och har mer gemensamt med grekiska dramer än sport. I dramaturgiska bågar som kan sträcka sig över flera månader utspelas moraliska skådespel, där de goda kämpar mot de onda. Hjälten, som kallas "babyface" eller helt enkelt "face", slåss mot skurken, "the heel", en antihjälte som eldar upp publiken genom att förolämpa sina fiender, fuska och klaga högljutt över att spelet är riggat. 

 

LÄS MER: Trump-eran är en kapitalistisk kupp  

 

Det är en värld Donald Trump känner väl. Först som arrangör på 1980-talet, sen som karaktär i egen rätt. 2007 gjorde han debut på mattan i en följetong matcher mot World Wrestling Entertainments mångåriga chef Vince McMahon. Premissen i "Battle of the billionaires" var att Donald Trump skulle ta över wrestlingimperiet i en serie överraskande attacker som toppades med att vinnaren Trump tvångsrakade McMahons skalle. Det är ett klipp från en av de matcherna som nu blivit meme.

Gyttjebrottning med CNN

Att Trump går över alla gränser stämmer överens med hans roll som heel. Vi vet alla att han ljuger, överdriver och slår under bältet. Det är spelets regler och det går bra att heja på skurken. Konflikterna är en del av showen och det är något som alla vinner på. Vince McMahons fru Linda McMahon var en av Trumpkampanjens största bidragsgivare och sitter numera i hans regering.

Även de stora kanalerna tjänar stora pengar på dramat. Trumps chockutspel driver tittarna till tv-apparaterna. Men till skillnad från i wrestlingen är tv-nyheternas unika försäljningsargument sanningen. Ett seriöst nyhetsmedium har ingen chans i gyttjebrottningen.

 

LÄS MER – Victoria Greve om Trumps nya arbetarparti 

 

När CNN görs till motståndare snarare än nyhetsförmedlare är det en medveten taktik för att underminera förtroendet för medierna, skamfila kanalens rykte och fortsätta hamra in begreppet "fake news". Risken finns att tittarna uppfattar det som en symbolisk match där alla är lika goda kålsupare.

Än allvarligare är det som inte kommer höras. För två veckor sedan förbjöds inspelningar och kameror på Vita husets pressträffar. Administrationen driver utvecklingen mot en situation där sanningen ligger i betraktarens öga. Där ord står mot ord mellan journalister och makthavare. 

Det är det verkliga skamgreppet.

 

Victoria Greve är medarbetare på Expressen Kultur

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag