William Blake / Eldfängd glädje

Publicerad
Uppdaterad
William Blakes mest citerade rader torde vara de om att ”se världen i ett sandkorn” och hålla oändligheten i handflatan. Mindre ofta läser man deras fortsättning, som efter flera sidors katalogdikt har eskalerat till en profetia om att skökans rop på gatorna skall väva Englands liksvepning. Och än mer sällan läses Blakes renodlat visionära verk, som Äktenskapet mellan himmel och helvete och Jerusalem.
Smakprov på de sistnämnda är det som Jonas Ellerström vill ge i den vackra boken Eldfängd glädje.
Samtiden hade föga till övers för den ”galne” poeten och konstnären Blake. Blake å sin sida betraktade samtiden (franska revolutionen, industrialismen…) med en blandning av reaktionärt modernitetshat och radikalt socialt patos.
På liknande sätt pekar hans dikt både framåt och bakåt.
Somligt ger ett mycket modernt intryck. Ellerström nämner Ginsberg och Öijer, och det är verkligen inte ett särskilt långt steg från rader som ”Jag ser London blind & böjd av ålder tigga på gatorna / i Babylon, ledd av ett barn” till dem. Å andra sidan är steget tillbaka till profeten Jesaja inte heller särskilt långt.
Ellerströms översättningar gör ingen riktig skillnad mellan texter som är metriska eller ometriska i original, men förmedlar ändå den poetiska kraft som finns i båda. Allra mest kraft finns dock i Blakes märkliga illustrationer, varav ett antal antänder bokens sidor med sin intensiva färgprakt.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida