Steve Jobs i våra hjärtan, Steve Jobs på våra väggar. Foto: Denis Sinyakov
Steve Jobs i våra hjärtan, Steve Jobs på våra väggar. Foto: Denis Sinyakov

Walter Isaacson: Steve Jobs - en biografi

Publicerad
Uppdaterad
Adam Svanell läser Walter Isaacsons biografi om Steve Jobs.
Att skriva om Steve Jobs är att oundvikligen landa i religiösa metaforer. Det fanns något hos Apples grundare - de karismatiska framträdandena, den storvulna retoriken, kundernas lojalitet på gränsen till dyrkan - som ständigt ledde tankarna till gudstro. När Ipaden lanserades porträtterade The Economist Jobs med en gloria. Wall Street Journal skrev: "Senaste gången folk blev lika uppjagade av en platta hade några budord karvats in i den."
I Walter Isaacsons Steve Jobs - en biografi - som har snabbutgivits och snabböversatts efter Jobs död för drygt tre veckor sedan - blir det än tydligare. Gamla arbetskamrater liknar honom vid en hypnotiserande predikant. Han fick dem att lyda även när de inte höll med, att tro på orimliga saker.
Till skillnad från sina rivaler, Googlegrundarna Larry Page och Sergey Brin, brann Steve Jobs inte heller för ingenjörskonst, rationalitet och vetenskap. Han föredrog intuition framför intellekt.
Isaacson återkommer gång på gång till vad han kallar Jobs "förvrängningsfält" - en förmåga att bygga sin verklighetsuppfattning på rent önsketänkande. Enligt Isaacson hjälpte den egenskapen Applegrundaren att uppnå till synes omöjliga mål, genom att vägra acceptera att de var omöjliga.

När Jobs sedan fick cancer var det samma skeva verklighetsbild som fick honom att avböja en operation till förmån för akupunktur och juicedieter.
Steve Jobs - en biografi är i mångt och mycket en saga. Här finns underdogs som bygger en dator i en källare och tar teknikbranschen med storm. Här finns hinder som tycks oöverstigliga, men besegras. Här finns ett sorgligt nederlag och en storslagen återkomst - den förlorade sonen som kommer tillbaka, räddar sitt bolag ur konkurs och gör det världsledande. Det enda som saknas är en hjälte som läsaren kan sympatisera med.
Trots att biografin har tillkommit på beställning av Jobs själv är den nämligen lika mycket karaktärsmord som idolporträtt. Isaacson visar vilken unik företagare Jobs var - hur lite han brydde sig om pengar, vilken omsorg han ägnade de minsta detaljer och hur många olika produktområden som han fullständigt revolutionerade. Men också att han var något av en skitstövel.

Steve Jobs skildras som lättstött, illojal och lögnaktig. Han förnekar att han är far till sin dotter. Han lurar en nära vän på pengar. Han förnedrar alla från servitörer till affärskontakter och sina egna anställda.
Själv betraktade sig Jobs, om inte som en Messiasfigur, så åtminstone som utvald. Han beskrev sitt arbete som ett korståg och kallade konkurrerande bolag för "onda krafter".
Biografin blir också berättelsen om hur denna övertygelse gradvis kom att delas av hans medarbetare och slutligen halva världen.
Mot slutet av sitt liv hyllades Jobs som geni och världsförbättrare - trots de uppenbara baksidorna av Apples verksamhet, som stängda plattformar, moralistisk censur och omänskliga förhållanden på bolagets fabriker.
När organisationen Consumer Electronics Association i veckan presenterade årets lista över amerikanernas önske- julklappar hade fred på jorden petats ner från förstaplatsen. Där låg i stället Apples Ipad.

Adam Svanell
kulturen@expressen.se

Adam Svanell. är frilans­journalist och redaktör för musiktidningen Novell.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag