UPP PÅ TÅ IGEN. Desislava Stoeva och Kungliga Baletten. Foto: Carl Thorborg / BILDEN FÅR ENDAST PUBLICERAS SOM PRESSBILD ELLER O
UPP PÅ TÅ IGEN. Desislava Stoeva och Kungliga Baletten. Foto: Carl Thorborg / BILDEN FÅR ENDAST PUBLICERAS SOM PRESSBILD ELLER O

Vingklippta svanar i dröm om Svansjön

Publicerad

Plötsligt är dansande svanar livsviktiga. Margareta Sörenson såg ”Drömmen och Svansjön” på Operan i ett dämpat, men beslutsamt Stockholm.

Plötsligt är dansande svanar livsviktiga. Symbolen för dans står på scenen just när samhällets öppenhet och gemenskap har attackerats grymt; det är allt annat än fjäderlätt. Kulturarv, klassicism och en berättelse om fängslade kvinnor och manlig identitetskris – inget kan vara mer rätt. Alla teaterhus stängde på fredagen, och premiären på ”Drömmen och Svansjön” på Operan fick äga rum på lördagen i ett dämpat, men beslutsamt Stockholm.

 

DANS

Drömmen om Svansjön
Koreografi Pär Isberg

Musik Pjotr Tjajkovskij

Kungliga Operan, Speltid 3 t.

Baletten Svansjön från 1893 med Tjajkovskijs musik och koreografi av dansmästarna Petipa och Ivanov skulle inte ha kunnat bibehålla sin ställning som ikon om den inte haft sin kärna av allvar. Därför har den också tålt många omtolkningar och Pär Isberg är ytterligare en i raden som vill berätta på nytt. Han har skapat en ramberättelse kring ett långt citat av originalkoreografin, där Isberg målar livet i ett operahus, en drömfabrik, där en koreograf kämpar mot chefer och dansare för att få säga sitt.

Isberg är en god berättare, men har inte en karaktäristisk koreografisk stil. Här bygger han på Petipa-Ivanov och de många variationerna på rörelser för armarna som kan gestalta både halsar och vingar på svanarna. Det blir många högt hållna armar i Isbergs dröm, men också en rörelsemässig entonighet som gör den första aktens audition på operan blir föga dramatisk. Rivaliteten mellan koreografen och dansaren som gestaltar trollkarlen Rothbart tar vartefter över fokus i Isbergs dröm. Den unga dansös som dansar Odette, svandrottningen, blir som en viljelös robot i Rothbarts famn, men tyvärr även i konkurrentens.

 

För operahusets hierarkier och maktkoncentrationer har Isberg en kritisk blick, men medan männen lever ut och får hoppa grandiost förblir kvinnorollerna hjälplöst instängda i svankostymer eller i festblåsor på tredje aktens premiärfest. Undantaget är teaterchefen (snitsigt dansad av Jenny Nilson).

Draget av uppvisning i denna långa dröm är i otakt med berättandet, en av balettens mest urtida arv. Synd; många vill se svanar dansa här och nu.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag