Vi är oroade

Publicerad
Uppdaterad
PO Enquist och Anders Ehnmark om Mikael Persbrandt och Expressen.

Vi har,

utan förvåning men med sorg, följt den senaste olyckan i Expressens spalter, fallet Mikael Persbrandt. Karaktärsmord är förvisso en av journalistikens äldsta grenar, men en viss sanningsenlighet har ansetts vara en förutsättning. Så ej här. Den råa bevakningen av imaginära händelser faller snarare in i ett mönster som de senaste åren blivit allt tydligare: bort från undersökning och berättelse, in i en oförståeliggörande sensationalism. En ledning som släppt igenom fejkade artiklar brukar dock, överallt och i alla länder, också i ärevördiga New York Times, få ta sitt ansvar. Med sorg har vi följt hur vår gamla tidning gett upp andra ärenden än det kommersiella. Ofta sägs att det hårda tidningsklimatet, och kommersiell konkurrens, tvingar fram denna journalistik. Men denna publicistiska linje har sedan 1990 mer än halverat tidningens upplaga. PO Enquist Anders Ehnmark

Fallet med

den lögnaktiga Persbrandt-artikeln är bara en logisk följd av detta. Det visar sig nämligen, än en gång, att det är kommersiellt farligt att vara allt för kommersiell. I vår tidnings historia har konflikten mellan redaktör och direktör nästan alltid varit fruktbar: en vill säga något och en annan vill att det ska löna sig, och oenigheten är bestående. Vissa konflikter bör inte lösas. Här är den tyvärr löst. Redaktören har förlorat till direktören.

Expressen har varit,

och bör vara, en kontroversiell tidning. Men också som hatad bör den betraktas med respekt. Förlorar den i aktning, då är undergången nära. Vi oroas över att Expressen inte längre har ett moraliskt centrum, glömt sitt engagemang och sina passioner. Den riskerar kort sagt att förlora sin själ. Det är också vår mening att ansvariga bör ta sitt ansvar. Det betyder i detta fall att Expressens chefredaktör och ansvarige utgivare, Otto Sjöberg, för Expressens skull bör lämna sin post.
Per Olov Enquist
Per Olov Enquist
Anders Ehnmark
Anders Ehnmark

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag