Kjell Johansson. Foto: Leif R Jansson / Scanpix
Kjell Johansson. Foto: Leif R Jansson / Scanpix

Vålnader i Kransen

Publicerad

Med "Mammas gata" fortsätter Kjell Johansson att skriva in Midsommarkransens historia i folkminnet. Han har gjort flera böcker om sin barndom i och kring det förfallna huset i förorten strax söder om Stockholm. Den här gången skriver han fram sin hembygd som en stadsvandring och på så vis blir romanerna en del av en större freskomålning. Han färglägger och fyller i med anekdoter tills duken är full, sedan fortsätter han liksom måla långt ut på väggen. Boken är främst till för fansen - förortens och romanernas.

"Huset vid flon"-trilogin börjar inifrån, i individerna, deras kraft, ljus och destruktivitet. "Mammas gata" börjar utifrån, i platsen, och människorna är färgen och formerna som inreder den. Johansson går längs samma gator som i romanerna, men fyller på med kufar, nattvandrare, badkvinnor, korvgubbar, alkisar, tjuvar och - inte minst - ungar.

 

När jag korsar "Kransen", på min hoj som jag köpt här på Tellusborgsvägen, ser jag inte mycket människor - men Johanssons vålnader väntar vid varenda husknut. Ebro, Fettklumpen och Eva från romanerna, men nu också Noak och Tysta Jansson. Jag letar efter ett fik där jag kan skriva min text, men gamla Kalaskransen är just nu sorgligen utblåst för att passa bättre de kommande bostadsrätterna i samma huskropp. Jag cyklar vidare förbi renoveringsprojekt och vintagebutiker. På ett morgonöppet fik nära E4:an säljs groteskt stora muffins och pallarna är så höga att jag är rädd att ramla ner. Jag väljer i stället en lunchrestaurant som lika gärna hade kunnat ligga i Enskede eller på Österlen. Där får jag dricka min sojalatte i ett av de där tjocka glasen med slipade djupa stjärnmönster man ser överallt.

 

När jag tänker efter fäster sig inte Johansson vid sånt som kaffekoppar. Han har sitt småpojksperspektiv i behåll och betraktar människorna med en osentimental respekt och då blir de både ovanliga och stora.

"Kransen" i dag genomgår en galopperande gentrifiering. Det känns osannolikt att det har funnits en kåkstad nere vid flon, där människor levt i armod. Alla enkla arbetarbostäder och stökiga barnrikehus, är som bortblåsta. Jag tänker inte romantisera nöden, men dagens inkapslade bostadsrättsbarn kommer aldrig att kunna berätta en så här levande och myllrande historia som Kjell Johansson kan om sina kvarter. Helt enkelt därför att de inte lever sina liv på gatorna, inte de och inte de vuxna. I Midsommarkransen ligger nu medelklassens lägenhetsborgar tysta och nyrenoverade.

En man i 70-årsåldern står och röker i ett fönster på Svandammsvägen. För en sekund möter jag hans nollställda blick. Kunde han också namnen på alla som en gång bodde på den här gatan?

Kulturredaktionen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag