Engelkes i videoprojektionen. Foto: Performing pictures
Engelkes i videoprojektionen. Foto: Performing pictures

Urmusikalisk opera med komisk tajming

Publicerad

Vi är många som varit med om eller sett ombildandet till bostadsrätter på avstånd: de sprillans nya köken som rivs ut, folk med manisk glöd i blick som säljer och blir miljonärer utan att ha någon annanstans att bo.

De subtila hoten om marknadshyra mot de som inte köper.

Charlotte Engelkes, Sophie Holgerssons och tonsättaren Anders Nilssons nya kortopera "Kira - i huset där jag bor" är ett bostadskrisande Stockholm i ett musikaliskt nötskal.

I huvudrollen: ett hus där hyresgästerna plötsligt blivit bostadsrättsägare medan några avvikare hamnat utanför utan lånelöften.

I Engelkes hus finns bland annat en maktgalen ordförande, en mördad hyresgäst i hisschaktet och ensamheten hos en väntande nattflicka uppkrupen i en fönstersmyg som kanske är Engelkes själv. Det är historien om mitt hus, ditt hus, de flesta hus i huvudstaden.

Men framför allt är det urmusikaliskt, med komisk tajming och en oförblommerad kärlek till sprechgesang - talsång. Allt på en gång.

Traditionalisten Nilsson har låtit denna föreställning "för lång kvinna, halv sinfonietta och ett helt hus" bli en genomskinlig, rolig och kuslig "Pierrot Lunaire" för 2010-talet. Jag älskar Nilssons återkommande pizzicato-ackord som - plonk! - gör Västerås Sinfonietta till kommenterande Hollywoodorkester.

Aldrig parodi

Performanceartisten Engelkes är inte operasångerska och ändå är hon i allt väsentligt det. Att ha sett henne och Lindy Larsson svepa in på prisutdelningen av Expressens musikpris Spelmannen och göra bondlåten "Golden Eye" till mer Wagner än Wagner själv är oförglömligt. Här sjunger hon och agerar med hela den långa kroppen och alla röster hon har: den lilla flickans, operasopranens, det melodiösa pratets. I vit klänning och i duett med sig själv till Performing Pictures loopade videoprojektioner.

Även om hon själv är ett ultraproffs inger hon hopp om en operavärld för alla: skit i traditionerna. Gör det du vill göra. Ändå är det är aldrig parodi, det är djupt kroppsligt känt, kunnigt.

Opera som instinkt, samhällssatir och kulturdemokrati i ett.

FOTNOT. Föreställningen ges sista gången i kväll i Uppsala konserthus.

Hanna Höglund
Hanna Höglund

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag