Spelartrion Bexell/Ulfvebrand/Segrell bär upp pjäsen. Foto: Sigun StenqvistSpelartrion Bexell/Ulfvebrand/Segrell bär upp pjäsen. Foto: Sigun Stenqvist
Spelartrion Bexell/Ulfvebrand/Segrell bär upp pjäsen. Foto: Sigun Stenqvist
En helhetsupplevelse. Foto: Sigun StenqvistEn helhetsupplevelse. Foto: Sigun Stenqvist
En helhetsupplevelse. Foto: Sigun Stenqvist
Ur "Busiga händer". Foto: Sigun StenqvistUr "Busiga händer". Foto: Sigun Stenqvist
Ur "Busiga händer". Foto: Sigun Stenqvist

Skuggspel om teaterns magi

Publicerad

Karin Olsson ser en poetisk helhetsupplevelse på Teater Tittut.

I begynnelsen var skuggteatern. När dockteatern Teater Tittut fyller 40 år firar man med en av de mest ursprungliga teaterformerna. Så länge det har funnits människor med en eld och fantasi har berättelser skapats på detta sätt. 

I skuggspelet "Busiga händer" levandegör tre skådespelare ett rum från golv till tak med siluetter, projiceringar, musik och röster. Det handlar om ett barn som ska gå och lägga sig, men som inte kan komma till ro. Händerna lyder inte förmaningarna utan ger sig ut på fnittriga äventyr.

Mitt fyraåriga teatersällskap som i foajén var orolig för mörkret där inne och skeptisk till skådespelarna i svarta fezer som lekte med ficklampor, blir helt uppslukad. Än dyker skuggorna upp i taket, än på väggen bredvid, än rakt bakom oss. Ibland kan vi inte låta bli att själva sträcka upp våra händer för att se konturerna bli en del av föreställningen. 

 

Ingmar Bergmans laterna magica

Pjäsen kräver skådespelare med lätta fötter som snabbt rör sig över golvet, mitt bland barnen, men det blir aldrig tungfotat. "Busiga händer" är ren poesi och teaterlycka. Som att uppleva tillståndet mellan dröm och vakenhet med sinnena skärpta.

Jag tänker på scenen i Ingmar Bergmans "Fanny och Alexander", när Alexander använder en laterna magica, projiceringsapparaten som också gav namnet till regissörens självbiografi. Alexanders lek med sin dockteater och laterna magica illustrerar filmens teman om illusioner och masker. 

"Busiga händer" befinner sig förstås långt från Ingmar Bergmans tunga existentialism, men båda vill vittna om teaterns magi. Man rör på handen och en berättelse börjar! En enkel siluett kan skapa en hel värld.

Jag ser dagen efter fyraåringen låta armen rulla som en våg mot solstrålarna från fönstret. Han tittar på väggen och ler.

 

 

TEATER

BUSIGA HÄNDER

Teater Tittut

Regi Henrik Bäckbro

Dockor och scenografi Lisa Kjellgren Almstig

Musik Magnus Larsson

Teater Tittut, Stockholm

Ålder 2-6

 

Karin Olsson är kulturchef på Expressen.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag