Mats Qviberg. Foto: URBAN JÖRéN / SCANPIX
Mats Qviberg. Foto: URBAN JÖRéN / SCANPIX

TV: Mats Qviberg - ny Stenbeck eller Metros dödgrävare?

Publicerad

Ut med stalinisterna – och in med kapitalisterna? Vad vill egentligen den kontroversielle finansmannen Mats Qviberg som ny ägare av Metro? 

Expressens kulturchef Karin Olsson samtalar med Malin Ekman, mediereporter och krönikör på Svenska Dagbladet och Nils Funcke, yttrandefrihetsexpert och skribent på Expressens kultursida.

Mats Qviberg har sedan han köpte Metro hamnat i blåsväder ett flertal gånger. Hans famösa intervju med den så kallade alternativsajten Nyheter Idag, där han bland annat talade om att kasta ut en "stalinist" från redaktionen, har väckt farhågor kring vad som ska hända med Metro. Chefredaktör Staffan Erfors såg sig nödgad att efter intervjun skicka ut ett pressmeddelande där han förklarade att redaktionen var oberoende.

Nils Funcke tycker att kritikstormen har blivit något överdriven. På frågan vad han tänkte efter Nyheter Idags intervju svarar han:

– En frisk fläkt, om jag nu ska hårdra det. Vi får ju inte vara rädda för att personer uttalar sig provokativt och provocerande. Den enda som egentligen förlorar på det är Mats Qviberg själv, han drar ju undan fötterna för hela Metros affärsidé, säger han.

– Ibland får man nog se det som att han pratar i ett bildspråk som är lite främmande.

 

 

LÄS MER: Johan Anderberg möter en ny tids medieägare - Mats Qviberg 

 

 

Malin Ekman, som själv har erfarenhet av Mats Qvibergs okonventionella uppförande, är mer kritisk.

– Mats Qviberg är mer än en frisk fläkt, om man tittar på de rekryteringar som man har gjort, samt relationen till medier och enskilda reportrar. Han säger att han har anlitat folk som ska granska mig och att jag inte ska tro att jag ska komma undan. Det är anmärkningsvärt, säger hon.

Nils Funcke är desto hårdare mot Miljöpartiets gruppledare i Stockholms läns landsting, Tomas Eriksson, som efter intervjun har gått ut och hotat med att dra in det unika distributionsavtalet som Metro har i tunnelbanan. 

– Jag fattar inte varför inte etablerade medier säger till politikerna: bort med fingrarna!, säger Funcke.

Malin Ekman varnar i sin tur för att det redaktionella oberoendet kan naggas, även om Mats Qviberg inte handgripligen försöker påverka redaktionen.

– Det finns ju också något som kallas självcensur, säger hon. 

 

LÄS MER: Thomas Mattsson om att det är upp till bevis för Mats Qviberg 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag