"Du gamla, du fria" och Ernst Billgren."Du gamla, du fria" och Ernst Billgren.
"Du gamla, du fria" och Ernst Billgren.
"Du gamla, du fria" på Sergels torg. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN"Du gamla, du fria" på Sergels torg. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN
"Du gamla, du fria" på Sergels torg. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ernst Billgren: Jag får nästan be om ursäkt

Publicerad

Kultur-Expressen handlar denna vecka om problemen i dagens konstklimat. Gäster är konstnären Ernst Billgren och konstkritikern Nils Forsberg.

 

Den krökta flaggstången fick hela Sverige att gå i spinn. Men vem pratar om all den andra konsten som inte intresserar nyhetsredaktionerna?

Ernst Billgren vill inte gå in på om han tycker att Mattias Norströms omtalade konstverk "Du gamla, du fria" är bra.

– Men jag har en hel del åsikter om hur medier tar sig an konst och varför det är så väldigt få konstverk numera som det skrivs om och att alla väcker någon form av uppmärksamhet. Är det verkligen den viktigaste egenskapen i konst?

Nils Forsberg tror att sociala mediers framväxt har bidragit till att spektakulär och konceptuell konst har blivit vanligare. Konst som det pratas om och som kan verka polariserande får lätt fart i dagens medielandskap.

– Vi har fått en konst de senaste åren som är som marshmallows blandat med sockervadd. Det är alltså väldigt snabba kolhydrater här. Jag menar inte att vi måste ha en fiberrik konst, det kan bli ganska tråkigt, men kanske lite mer protein som tar längre tid att smälta, säger han.

 

Guldpalmen-vinnaren "The square"

Ernst Billgren ser också en tendens att "litterär konst", alltså sådan som är lätt att skriva om och klä i ord får uppmärksamhet på bekostnad av annat.

– När konsten nuddar flertalet människor är det för att den sticker ut i någon bemärkelse, och det behöver inte sticka ut konstnärligt, utan oftast är det ämnet. 

Båda har sett Guldpalmen-vinnaren "The square", men är inte odelat positiva.

– Nog sitter man inte så ofta vid vita dukar i smoking, säger Ernst Billgren, som också varnar för det underliggande budskapet som kan spä på ett konstförakt.

– I förlängningen är det en Trump-idé om konst, att det är larvigt och fånigt. Jag tror att man får hålla ögonen på det där.

Ernst Billgren har i sitt konstnärskap arbetat med idéer kring konst, kändisskap och medier.

– Jag får ju nästan be lite om ursäkt alltså, jag känner mig lite medansvarig, för jag gjorde en del projekt i slutet av 1990-talet och i början av 2000-talet runt medier som handlar om hur man blir tydlig.

 

Se hela programmet i spelaren ovan.

 

Se tidigare avsnitt "Kultur-Expressen":

 

"Vår jämställdhet är en jämställdhet för män" Ebba Witt-Brattström och Annina Rabe om de kalla mammorna i samtidslitteraturen. 

 

"Är den liberala våren här?" Per Wirtén och Martin Ådahl om Europa med Macron.  

 

"Hur blir man svensk?" Nalin Pekgul och Somar al Naher om svensk identitet och vad den svenska flaggan kan betyda 

 

KULTUR-EXPRESSEN

"Kultur-Expressen" är kulturredaktionens program i Expressen TV för samtal och debatt. Programledare är kulturchef Karin Olsson.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag