Troll utan Facebookkonto surar över att det berövats sin yttrandefrihet. (Bilden är beskuren.) Foto: Ill. John Bauer
Troll utan Facebookkonto surar över att det berövats sin yttrandefrihet. (Bilden är beskuren.) Foto: Ill. John Bauer

Trollets tårar

Publicerad
Uppdaterad
Tidningarnas kommentarsfält är inte den yttrandefrihetens revolution som försvararna hävdar.
Leo Lagercrantz applåderar de chefredaktörer som har förstått att ta sitt publicistiska ansvar.
På Medborgarplatsen i Stockholm möter jag en kvinnlig journalistbekant. Arg och ledsen är hon. Berättar att hennes liv vänts upp och ner sedan hon förekommits i en artikel i en av morgontidningarna. Kommentarsfältet till artikeln där hon är intervjuad är proppad med hat riktat mot henne, och vad värre är: länkar till sajter där hennes barn hotas till livet och hennes hemadress lagts ut. Hon säger: "Du har gjort dig skyldig till liknande publiceringar och har också skuld i hur det blivit."
Vad ska jag svara? Vad hon säger är ju sant. Förvirrad känsla när jag läser Martin Aagård (Aftonbladet 29/8) som menar att kommentarsdebatten är ett patriarkalt försök att krossa misshandlade kvinnors viktigaste bastion.
"Jag ville inte riskera säkerhet och sinnesfrid för människor i min närhet när risken att tala för vad som skulle framstå som döva öron var så överhängande. Och jag tror inte att jag är ensam om det beslutet" skriver Sofia Zettermark på SVT Debatt (28/8), en av de kvinnor som uppenbarligen väljer att inte utsätta sig för det misogyna kommentarsklimatet. En tidning - både i papperet och på nätet - har många stakeholders.
Den nya tidens modersgestalter i medievärlden tycks ha glömt det; de har gjort "trollen" till sina skötebarn. Resten - skribenter, de intervjuade och läsarna som inte själva vill medverka - förhåller man sig inte till. De som inte förstår att det tillhör den nya tiden att man får tåla lite om man förekommer i medierna, avfärdas som mer eller mindre efterblivna.

Alltfler människor avstår alltså från att visa sig i det offentliga rummet. De vill inte vara med när sociala mediehipsters fortsätter sitt lajvande, sida vid sida med sverigedemokrater och den mer konspiratoriskt lagda delen av befolkningen (typ ett par promille), som anser att genusvetarna eller marsmänniskorna eller muslimerna eller judarna håller på att ta över.
Det nya medieavantgardet menar att vi som inte håller med dem inte förstår den nya sköna världen; hur roligt de har det i sina forum och hur smarta de är.
Låt mig klargöra: Förhandsmoderering och andra filter leder oundvikligen till att roliga, smarta och kanske viktiga kommentarer försvinner, absolut. Men lika lite som laglöshet fungerar någon annanstans gör den det på nätet.
Det upplyftande som hänt är att allt fler insett det. Nyamedieavantgardets swingerparty är över för den här gången. De mest celebra gästerna - de stora tidningarnas chefredaktörer - har drabbats av eftertänksamhetens kranka blekhet. Onlinefesten får flytta till andra salonger.
Kvällstidningarnas chefredaktörer har fortsatt visa att de är riktiga publicister. Många andra ansvariga utgivare att de inte är det. Nya medieproffs som brukar predika kommunikation med ljusets hastighet har gått in i radioskugga.
Men det spelar mindre roll. Det viktiga: Ansvaret har återbördats till dem som har betalt för att, just det, ta ansvar.

Leo Lagercrantz
kulturen@expressen.se

Leo Lagercrantz är frilansskribent, och tidigare chefredaktör på Newsmill samt debattredaktör på Expressen. I kväll 19.00 deltar han i Publicistklubbens debatt "Näthatet och censuren" på Kulturhuset i Stockholm. Debatten kan också ses live på publicistklubben.se.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag