Shanti Roney och Lina Englund. Foto: Petra Hellberg
Shanti Roney och Lina Englund. Foto: Petra Hellberg

Tribadernas natt:
Stockholms stadsteater

Publicerad

Ulrika Stahre ser en nedtonad Shanti Roney spela nationalskalden i Tribadernas natt.

Strindbergsårets kulmen, dödsdagen den 14 maj, uppmärksammas på Stockholms stadsteaters Klarascen med P O Enquists dramadebut, kammarspelet Tribadernas natt. Ett självsäkert val. Jubelår handlar trots allt om vår nutida syn på historiska personer.

Ingen har som Strindberg ägnat så mycket kraft och energi åt pjäsens ämne – äktenskapets plågor, den manliga respektive kvinnliga naturen och möjligheterna - och så mycket åt att väva livet och litteraturen samman.

Tribadernas natt förenar skeenden vid Grez-sur-Loing, Strindbergs pjäs Den starkare, som sägs vara dessa händelser i form av en enaktare och den huvudsakliga handlingen: en grupp på fyra personer – August Strindberg, Siri von Essen, Marie David och Viggo Schiwe – som repeterar denna pjäs på Teater Dagmar i Köpenhamn.

Scenrummet är kalt. En flygel, en tom fågelbur, en balettstång pekar ut kvinnlighetens konventioner och friheter. Ett rum som, om man släpper nationalskaldens självklara centrala position i pjäsen, antyder att kvinnans möjligheter sakta kan stiga upp till ytan.

Repetitionerna avbryts om och om igen, ömsom är det August själv som inte vill skilja fiktionen från verkligheten, ömsom är det Siri. En lek med publikens förmåga att förstå och skapa skillnad - det är svårt att separera lagren av dikt och verklighet.

Det avhandlas penisstorlekar, kvinnans brist på kampanda, det lesbiska manshatet. Pjäsen domineras av händelser som ligger flera år tillbaka i tiden och som åter får kraft: passionen mellan Siri von Essen och Marie David.

Det är könskamp anno 1889 sedda med 1970-talets putsade glasögon, vidaretolkade av en ensemble som dröjer länge med allvaret. Thommy Berggren har valt bort P O Enquists inledande scenanvisningar, som gör Tribadernas natt till en mycket tydligare pjäs om en manlighet i kris. I stället personifieras krisen av den lite överspända tönten Strindberg i Shanti Roneys tillbakahållna gestalt. Publiken kan sin Strindberg, dialogen lockar till många skratt, på hans bekostnad. Men Roney bygger sakta sin rollfigur till en sympatisk, levande människa.

 

Rivalen Marie David skapas av Lina Englund till en onåbar gestalt som sakta tinar upp men aldrig tappar kontrollen. De två är människor som inte behöver varandra men som ändå kommer varandra närmast. Marie Richardsons Siri kämpar med sina demoner, sina frihetsdrömmar, sin ensamhet. Hennes gestalt uttrycker den sårbarhet som får sin spegelbild i den till synes onödiga figuren Viggo. Han tycks vara där för att illustrera det manliga samförståndet, men det är uppenbart tomt. Richard Forsgren gör en posör som vill vara alla till lags, karikatyren av en modern jämställd man som inte sätter något på spel.

Hellre passionerade skitstövlar än dresserade människor. Ja, där någonstans kan förändringen börja.

 

Ulrika Stahre

kulturen@expressen.se

 

Eftersom Per Olov Enquist är medarbetare i Expressen recenseras Tribadernas natt av Ulrika Stahre, kritiker i Aftonbladet.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag