Ur Trettondagsafton. Foto: Anders J Larsson
Ur Trettondagsafton. Foto: Anders J Larsson

Trettondagsafton:
Lyran, Bredäng

Publicerad

Margareta Sörenson ser Trettondagsafton över en god räkmacka.

Den överdådiga sommarvillan i schweizerstil byggdes 1867, och en stor lyra av trä - en hyllning till skalden Carl Gustaf af Leopold – i trädgården gav den dess namn. Huset är lika charmigt som trädgården är stämningsfull och räkmackorna goda. Normalt är Konditori Lyran mål för stockholmarnas söndagspromenader utmed mälarstrandens södra förstäder.

Men litterära och kulturella aftnar är sannerligen det rätta på Lyran, där det under några decennier på 1800-talet hölls salong med kändisgäster som Jenny Lind och Henrik Ibsen.

Förra sommaren spelade man Oscar Wilde på Lyran, och i år anländer teatertruppen på cykel och frågar: vad är det här för land? Ilyrien, förstås.

 

Det största rummet på Lyran har blivit en intim teatersalong, med den stora verandan som vetter mot Mälaren som bakgrund och salongsgolvet som scen. Det känns mysigt och lite trångt som hemma hos Shake­speare, med ett hemmahörn hos Olivia till höger och hemma hos Orsino till vänster. Tjänstefolk och snyltare drar ut och in. Verandabordet står dukat med flaskor och tomglas, Maria (Erika Blix) fixar och servar, piggt och retfullt.

Leken med förväxlingar och identiteter, syskonskap och parbildning blir något av fond i Patrik Bergners regi, medan den brokiga kvartetten Maria, Andreas Blek af Nosen, Tobias Raap och den inbilske hovmästaren Malvolio tar störst – och roligast – plats i förgrunden.

Även om Frida Liljevall, gruppens konstnärliga ledare, som spelar Viola gör det mycket bra och distinkt, finns det inte riktigt plats och tid för textens djupare skikt om manligt och kvinnligt, deras utbytbarhet och den verkliga osäkerhet envar kan känna inför sitt jag.

 

Uppsättningen spelas på drygt två timmar och har bearbetats av regissören utifrån Carl August Hagbergs gamla översättning från 1840-talet, den första till svenska.

Dess ålderdomlighet klingar friskt mot nutidssvenskan och Tobias Raap (Bo G Lyckman) och Andreas Blek af Nosen (Dick Eriksson) blir ett riktigt komikerpar där den tomt lysande dumheten lyfter mot härligt tramsiga höjder i en lite rörig men roligt karnevaliskt berättad historia om att hitta sig själv och andra.

Margareta Sörenson, expressen.se/scenbloggen
Margareta Sörenson, expressen.se/scenbloggen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag