SKOLSEGREGATION. Gymnasieläraren Jonas Claesson menar att många föräldrar väljer bort skolor där barn från utsatta förorter går. Bilden är tagen i Kärrtorp, söder om Stockholm. Foto: EMIL NORDIN Foto: Emil Nordin
SKOLSEGREGATION. Gymnasieläraren Jonas Claesson menar att många föräldrar väljer bort skolor där barn från utsatta förorter går. Bilden är tagen i Kärrtorp, söder om Stockholm. Foto: EMIL NORDIN Foto: Emil Nordin

Skicka dina barn till vår skola, Danne!

Publicerad

Daniel Sjölins öppna brev till sin granne i Bromma, skolminister Jan Björklund, kritiserade stränghetspopulismen.

Nu får Sjölin svar av gymnasieläraren Jonas Claesson som berättar om sin verklighet på andra sidan stan.

Tjena Danne, Jonas här!

Vet du inte vem jag är? Nä, så klart! Jag är ju bara en sådan där lärare och inte medieprofil som du och dina polare. Jag är lärare och bor inte i Bromma utan i Liseberg söder om Stockholm. Du vet, en lärarlön räcker inte till en schysst barre i Bromma.

Men vet du, den största anledningen till att vi har segregation här i Sverige beror inte på skolan. Det beror på att du och alla dina mediepolare bosätter er i Bromma och på Södermalm. Vet du, det finns fina kåkar både i Sköndal och i Vårberg med tomter som också skulle behöva lövblåsas då och då. Men visst ja, jag tänkte inte på det, då hamnar man nära antingen Skarpnäck eller Skärholmen och där vill ju du och dina medievänner inte ens sätta er fot.´

 

Daniel SjölinFoto: Pressbild/Mårten Levin
Men Danne, varför inte? Där råder inte Jannes gamla flummiga fusk-fjutt-Fiat. Vet du Danne, där är eleverna fortfarande stökiga, forskningsfronten de kallar't. Eget lärande, superdynamisk S-max. Vet du, din kollega har vickat där. Han heter Thomas Petersson och redogjorde i DN ("Rapport från en vårtermin i kaos" 11/6) för hur det är att köra en superdynamisk S-max.

Har du inte funderat på att sätta dina barn där, Danne? Du vet, fritt skolval. Det finns säkert gott om skolor i söderförort som skulle ta emot dina välartade barn, med lust att lära och höga ambitioner, med öppna armar. Och är rektorerna trötta där beror det nog inte på att de är gamla. Varför inte, Danne? Du verkar ju vara en sådan där rekorderlig typ som brinner för rättvisa.

Dessutom visar ju forskning att även de starka barnen själva tjänar på att blandas med de svaga. Det måste vara världens möjlighet att slippa Jannes fuskflum. Du gör ju allt för dina barn, Danne, du till och med läser för dem, varje dag till och med. Du kan väl köra dem till de södra förorterna. Då kan du passa på och köpa en ny lövblås på Biltema i Botkyrka på samma gång.

 

Jag själv då? Det undrar du säkert, Danne. Jag vet inte riktigt om jag vågar säga det. Du vet. Jag är en sådan där fusk-fjant-flummare, rena stenåldern vet du, inget S-max här inte. Jag är så otroligt korkad att jag undervisar mina elever. Han Björkis har nog till och med mage att kalla det katederundervisning, fånigt va? Jag försöker också ha lite ordning i klassrummet. Vet du vad, Danne, halva min mentorsgrupp har invandrarbakgrund. Många kommer från Skarpnäck och Skärholmen, du vet de där områdena du har lyckats segregera dig bort ifrån genom att vara så lyckosam.Mina elever har gjort en fantastisk resa bara genom att lyckas komma till de teoretiska programmen på vår skola. De har talang, vet du. Men de har också luckor. Det har varit en hel del S-max om man säger så. Många har inte riktigt lärt sig själva hantverket att just studera, trots att deras lärare har gjort ett hästjobb, det vet jag. Men du tycker väl förstås att de och vi inte riktigt har "sett varje människa och engagerat sig i hennes person". Men du ska veta, Danne, att vi kämpar, både vi lärare och eleverna.

 

Kreativitet har eleverna så det räcker till. Vet du vad det är de behöver, Danne? Det är verktyg så att de kan använda sin kreativitet. Exempel på sådana verktyg är matematik och läsförståelse bland annat. Lite allmänbildning, du vet historia och geografi, sånt där jobbigt där man måste rabbla floder. För att klara detta behöver flera av mina elever en struktur och en ordning som de inte riktigt är vana att handskas med. Observera att här skriver jag "mina elever" så att du ska förstå att jag åtminstone någon gång ibland ser varje elev och engagerar mig i hennes person. Du vet, för många av dessa elever är det som vi i skolan kan ge dem, kunskap och betyg, den enda valutan de har med sig när de går ut i livet som nyblivna vuxna.

 

Förresten, vet du också vad dina barn kommer att få för epitet när de har börjat gymnasiet i innerstan? För innerstan blir det väl, kommunalt också så klart, Östra, Västra, Norra. Dagens ungdomar har stenkoll, de är inte dumma, vet du vad de kommer att kalla dina ungdomar och deras kompisar? "Brommabarn". Vet du vad de menar med det? De är som sagt inte dumma. Med "Brommabarn" menar de ungdomar som har fler valutor än bara kunskap och betyg. Brommabarn har även valutorna pengar och kontakter. Bra va? Där platsar ni precis.

Men du ska veta en sak, Danne. Varje gång ni raljerar över vår skolminister Jan Björklund och förlöjligar oss lärare som försöker ha åtminstone lite ordning och reda. Då gräver ni ett allt djupare dike till oss i de södra förorterna. Och du ska veta en sak till Danne, det är vår sida som sjunker.

Jag hoppas att ditt brev till skolministern har gett dig all den kredd du vill ha och förtjänar och att dina vänner inte har varit snåla med ryggdunkningar. Med dessa rader vill jag önska dig en trevlig sommar. Själv ska jag använda den till att grubbla över hur jag ska få med mig än fler elever upp till ytan nästa läsår.

 

Hälsningar:

Jonas Claesson

kulturen@expressen.se

Jonas Claesson är lärare på Kärrtorps gymnasium.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag