CENTRAL FöRFATTARE. Klas Östergren fångar ett Sverige i förändring. Foto: Viktor Gårdsäter
CENTRAL FöRFATTARE. Klas Östergren fångar ett Sverige i förändring. Foto: Viktor Gårdsäter

På drift igen – Klas Östergren är tillbaka

Publicerad

I sin nya roman fortsätter Klas Östergren skildra kärlek och korruption i ett föränderligt Sverige.

Jens Liljestrand ser det nostalgiska skimret bortom schablonerna hos en författare som förtjänar sin plats i Akademien.

Det finns en typ av kulturman som aldrig slutar fascinera: han som jämt intar posen som styrsellös, ett rö för vinden. Det är den sortens man som aldrig går till en krog, han hamnar på en bar, är inte ihop med en kvinna utan hänger bara med henne och det tar inte heller slut utan rinner ut i sanden, han reser inte till en plats utan tar sig dit på nåt vänster.

Som om livet vore en kaotisk, virvlande storm där han irrade omkring, på ändlös jakt efter sällskap, näring och en soffa att krascha i. Kanske är denna vilsenhet en typisk svensk bohemroll; det är ingen slump att Jack Kerouacs klassiker "On the road" i ett halvsekel fick heta "På drift", innan nyöversättningen 2008 så att säga styrde upp titeln till "På väg".

Någonstans mellan på drift och på väg är också de manliga berättarsubjekten i Klas Östergrens romanvärldar. De bara hamnar i de mest krångliga och oväntade situationer, omständigheter som de varken kan överblicka eller påverka. Som kontrast är de omgivande figurerna nästan genomgående självsäkra och viljestarka personer som mer eller mindre elegant manövrerar sig genom samhällets alla skikt. De är naturkrafter, vågor som slår över stranden där berättarjaget tafatt bygger sina sandslott.

 

Hans nya roman, "Twist", är en klassisk sådan östergrensk historia, innehållande samma grundkomponenter som han använt sedan genombrottet med "Gentlemen" - kärlek och korruption löpande i långa nervtrådar genom tiden och ett Stockholm och ett Sverige i förändring. I centrum en namnlös manlig berättare som är märkligt anonym, en tom projektionsyta för långt mer färgstarka män och kvinnor.

Östergren leker skickligt med schablonerna - den kvinnliga centralgestalten Ami är precis lagom gåtfull, den vodkapimplande gangstern Jevgenij ("you can call me Jeff") underhållande utan att förfalla till karikatyr, intrigens bygghajar och ryska spionhärvor tillräckligt trovärdiga för att passera.

 

Men här finns också en punkt, bortom anekdoterna och intrigmakeriet, där historien griper tag på riktigt. Romanen är konstruerad kring ett barndomsminne från 1960-talet, en episod som både tematiskt och narrativt fungerar som utgångspunkt. En tonårspojke i skärgården, ett falurött hus, klippor, brygga. Den excentriske miljonären. Förälskelsen i flickan på andra sidan fjärden. Fisketurer i gassande solsken. Förrädiska grynnor under vattenytan. En båt på svaj.

Detta avsnitt, dessa blixtbelysta sommardagar koncentrerat berättade på drygt 40 sidor, är Östergrens urberättelse. Bara pojken, flickan, båten. Masken som sprattlar på kroken, slingrar sig likt en twistande dansör. Ögonblicket av renhet, oskuld och total närvaro som ska få resten livet att vina av saknad.

Liksom i den filmatiserade novellen "Veranda för en tenor" är det i förmågan att fånga den nostalgiskt skimrande, för alltid förlorade idyllen - bastun, groggverandan, cigarren - som Östergren visar sin storhet som författare. "Twist" befäster hans unika position inom svensk prosakonst och visar varför han är väl värd sin stol i december.


 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag