Sakari Oramo dirigerar Kungliga filharmonikerna och Lisa Batiashvili. Foto: Jan-Olav WedinSakari Oramo dirigerar Kungliga filharmonikerna och Lisa Batiashvili. Foto: Jan-Olav Wedin
Sakari Oramo dirigerar Kungliga filharmonikerna och Lisa Batiashvili. Foto: Jan-Olav Wedin
Sakari Oramo dirigerar Kungliga filharmonikerna och Lisa Batiashvili. Foto: Jan-Olav WedinSakari Oramo dirigerar Kungliga filharmonikerna och Lisa Batiashvili. Foto: Jan-Olav Wedin
Sakari Oramo dirigerar Kungliga filharmonikerna och Lisa Batiashvili. Foto: Jan-Olav Wedin
Anders Hillborg och musikerna tackar för applåderna. Foto: Jan-Olav WedinAnders Hillborg och musikerna tackar för applåderna. Foto: Jan-Olav Wedin
Anders Hillborg och musikerna tackar för applåderna. Foto: Jan-Olav Wedin

Svenskt trolleri slår den ryska nostalgin

Publicerad

Det kan vara över för Sjostakovitj men Gunilla Brodrej beklagar inte detta utan välkomnar upprymt det samtida musikspråket hos Anders Hillborg.

Ödemark. Gråkall gryning. En flock fåglar stiger mot skyn. I horisonten berg. Ur dimmorna långt borta på vidden kliver en majestätisk kronhjort fram. Än så länge omedveten om att den är i fara.

 

Fenomenal violinist

Den här scenen spelas upp i mitt huvud under uruppförandet av Anders Hillborgs andra violinkonsert i Stockholms konserthus. I huvudet på mitt sällskap spelas en annan film upp. Det som skapar bilderna är bland annat larmande glissandi, säregna klangdimmor, utdragna harmoniska skiften och rytmiska slagverk. 24 minuters tätt sammanhållen musik. Violinisten Lisa Batiashvili är helt fenomenal. Efter en stund finns inte ens hennes klänning med blomsterapplikationer. Hon är absolut ett med musiken. Filharmonikerna likaså.

 

Man blir inte lika trollbunden efter paus, när samma orkester framför den trekvart långa tionde symfonin av Dmitri Sjostakovitj. I programboken kan publiken läsa sig till att den andra satsen är ett laddat musikaliskt porträtt av Stalin själv. Den tredje satsen skildrar kärlekslängtan. Det är som att läsa på skylten till en monter där det ligger saker som väckte känslor 1953. Ett vackert, men föråldrat språk. Angelägenhetsgraden är ungefär en tiondel av den jag känner för Hillborgs violinkonsert. Eller för Victoria Borisova-Ollas "Open ground", tio minuters orkestermagi som får marken att gunga.

 

Omoderna berg-och-dalbanor

Det gör mig inte ledsen utan tvärtom upprymd att Sjostakovitjs känslomässiga berg-och-dalbanor har blivit omoderna eftersom jag kan jämföra det med ett starkt kommunicerande samtida konstmusikaliskt språk. Kanske var det så att 1950-talets publik såg Stalins grymhet för sin inre syn när de lyssnade på Sjostakovitj. Nu upplever vi den abstrakt. Hör stämledarna briljera, som hornisten Markus Maskuniitty och flöjtisten Janne Bengtsson. Ser slagverkaren som väntar på sin insats och vickar på huvudet. Imponeras av ett suveränt träningspass för filharmonikernas alla stämmor och deras personlige tränare Sakari Oramo. De tränar både biceps och finmotorik. Bra jobbat.

Kulturredaktionen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag