"Flickan på hotellet" är Katarina Wennstams debut som ungdomsförfattare. Foto: Göran Segeholm"Flickan på hotellet" är Katarina Wennstams debut som ungdomsförfattare. Foto: Göran Segeholm
"Flickan på hotellet" är Katarina Wennstams debut som ungdomsförfattare. Foto: Göran Segeholm
Flickan på hotellet är Wennstams ungdomsdebut.Flickan på hotellet är Wennstams ungdomsdebut.
Flickan på hotellet är Wennstams ungdomsdebut.

Svartvitt om brott mot flickor

Publicerad

Katarina Wennstams debut som ungdomsförfattare bygger på ett verkligt mord på en ung flicka.
Isa Andersson sträckläser en ungdomsroman med ett ärende.

Katarina Wennstam är kriminalreportern som sadlade om till författare och sedan dess vredgat spottat ut sig såväl prisbelönta reportageböcker som ”Flickan och skulden – en bok om samhällets syn på våldtäkt” som en strid ström av spänningsromaner. 

Den gemensamma nämnaren är mäns våld mot kvinnor, en haltande rättsapparat och ett rättssamhälle som rymmer urgamla och unkna föreställningar om både kvinnors och mäns sexualitet. 

När Wennstam nu för första gången skriver för ungdomar, om ett mord på en ung flicka med bakgrund i ett verkligt fall, är tilltalet enkelt och uppfordrande.

 

LÄS MER: "Rasande uppgörelse med patriarkatet"

En sorts Lisbeth Salander

Huvudpersonen Alex Skarp är sexton år och lika skarp som efternamnet antyder. När hon tillsammans med bästa kompisen och hackern Bianca, en sorts överviktig version av Lisbeth Salander, börjar nysta i mordet på en flicka i ett hotellrum når uppvaknandet sitt crescendo. 

För visst är det så att det hör ihop, samhällets attityd gentemot kvinnor, och svårigheten i att få en sexualbrottsförövare dömd? 

Med hjälp av Alex bonusmamma, som är polis, och mormor, som arbetat som domare, ges den hugade läsaren en lektion i rättssystemets kryphål och fallgropar. Här synliggörs även Katarina Wennstams erfarenhet och kunskap om ämnet.

Löser problem på löpande band 

”Verkligheten överträffar dikten”, har hon svarat på frågan om varför hon använder sig av verkliga fall i sina romaner. Och uttalandet fångar hennes ungdomsdebut väl. Det är ingen stilstudie, och innehåller knappt några intressanta personskildringar. Romanfigurerna är svartvita, grovt tillyxade schackpjäser i syfte att föra storyn framåt. Och framåt går den onekligen, spikrakt och i rasande fart. Alex löser problem på löpande band, lyckas med allt hon företar sig, och hinner både sätta dit skurken och få prinsen på slutet. Bristen på komplexitet beror förmodligen på den nya målgruppen. 

Men förklaringen kan också vara att Katarina Wennstam har ett uppdrag, och däri ingår att vi inte ska vifta bort hennes böcker som fiktion. 

Den bistra verkligheten överträffar – och överskuggar – dikten.

 

Isa Andersson är medarbetare på Expressens kultursida.

 

UNGDOMSROMAN

Flickan på hotellet

Katarina Wennstam

Ålder: Unga vuxna

Rabén&Sjögren, 254 s.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag