VARAT I VECKEN. Anna Camner, utan titel, olja på pannå. Foto: Jean-Baptiste BerangerVARAT I VECKEN. Anna Camner, utan titel, olja på pannå. Foto: Jean-Baptiste Beranger

VARAT I VECKEN. Anna Camner, utan titel, olja på pannå.

 Foto: Jean-Baptiste Beranger
Utan titel.Utan titel.
Utan titel.
Utan titel.Utan titel.
Utan titel.

Suggestiv världsbild på Färgfabriken

Publicerad

Peter Cornell ser Anna Camner, årets mottagare av Beckers konstnärsstipendium på Färgfabriken.

Färgfabriken firar Beckers konstnärsstipendiums 30-årsjubileum med att ställa ut verk av alla pristagarna. Och mitt i den stora salen har man byggt ett ovalt rum med målningar av årets pristagare Anna Camner som i sin minutiösa och förunderliga precision inte står de gamla mästarna efter.

Målningarna lyser som kostbara ädelstenar i det omgivande mörkret. Det suggestiva arrangemanget och ljussättningen liknar barockens scenografi, och den djupa svarta rymd som återkommer som bakgrund i Anna Camners imaginära stilleben får mig att tänka på den spanske barockmålaren Zurbarán; hans gåtfulla ljusdunkel och komplicerade veck i vita skynken och draperingar är också ett tema hos Anna Camner. Att det dessutom är ett samtidstema visade Gilles Deleuze i sin studie ”Vecket".

Varat i vecken

Ett enkelt stilleben kan vara en modell av världen, som när Aldous Huxley tyckte sig se varats hemlighet uppenbarat i de triviala, labyrintiska veckan i en klänning eller ett par skrynkliga byxor. Är varat gott eller ont? Det bryr sig kanske inte om de kategorierna. I Anna Camners draperingar framträder inget Kristusansikte som i Zurbaráns bild av Veronicas svetteduk, men inte desto mindre anas en världsbild, mer kluven och ömtålig.

Döden är granne med eros

Söker geografin av intrikata, veckade strukturer med gångar, utvikningar, grottor ett slags kosmologiska diagram? Ibland skymtar revor, fläckar och smuts som kan få ett utsökt stilleben att byta tonart till en inre bild av melankolisk förgänglighet. Så också i några tidiga naturstudier som påminner om victorianska sagoboksillustrationer där de älskliga och förföriska blomstren och svamparna visar sig vara dödligt giftiga fleurs du mal.

Den surrealistiska fläkten, formernas fria rörelser och metamorfoser har ibland ett släktskap med Hans Bellmer, men under ytan och utan obscenitet. Veck och blomkronor väcker aningar om läppar och erogena zoner av rosa, skimrande, fuktiga hinnor. Ja, döden är granne med eros.

 

Peter Cornell är konstkritiker på Expressens kultursida.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook så att du inte missar några texter.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag