Tunnelbanan förenar rappare... Foto: Lisa Mattisson
Tunnelbanan förenar rappare... Foto: Lisa Mattisson
Michel Dida på Youtube.
Michel Dida på Youtube.
... Och många andra. Foto: Michaela Hasanovic
... Och många andra. Foto: Michaela Hasanovic
Jan Gradvall. Foto: Jack Mikrut
Jan Gradvall. Foto: Jack Mikrut

Stockholms dolda linjer i Didas raplåt

Publicerad

Jan Gradvall lyssnar på "Höru mej Bae", segregerad tunnelbanemusik av Michel Dida.

Det är sensommarens bästa och mest omtalade låt, ”Höru mej Bae”. Rapparen Michel Dida har problem med mobilmottagningen – ”jag åker i tunneln just nu” – samtidigt som han gång på gång frågar om hans baby kan höra honom.

”Hey, höru mej, Bae? Hallå! Höru mej Bae?”

Det är hela låten.

Överallt hör man just nu hur folk upprepar den frasen och lägger ut egna varianter på Instagram.

 

Det tar några lyssningar innan jag förstår vad Michel Dida rappar om i raderna därefter: "Hey, höru mej Bae? Blåa med mej, gröna och röda mej, mina bröder med mej, hela söder om Söder med mej”.

Vad menar han? Vilka är de blåa, gröna och röda?

Sedan trillar polletten ned. Det är Stockholms tunnelbanelinjer.

Röda linjen. Gröna linjen. Blå linjen. Det är längs dem som Michel Dida och andra rappare bor och verkar.

 

En observation som säger samma som sak som nyblivne norske Dramatenchefen Eirik Stubø noterar i en intervju i senaste Fokus.

– Jag har jobbat i många städer i Europa. Det som slår mig här i Stockholm är att staden framstår som ovanligt segregerad. Jag möter bara vita människor när jag går runt i innerstaden.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Och här finns låten på Youtube.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida