LIVETS VAL. Triptyken "Höskrindan" (ca 1500) visar några av de val också dagens människor måste underkasta sig på livets väg. Bilden är beskuren.LIVETS VAL. Triptyken "Höskrindan" (ca 1500) visar några av de val också dagens människor måste underkasta sig på livets väg. Bilden är beskuren.
LIVETS VAL. Triptyken "Höskrindan" (ca 1500) visar några av de val också dagens människor måste underkasta sig på livets väg. Bilden är beskuren.
Hela triptyken.Hela triptyken.
Hela triptyken.
Visioner.Visioner.
Visioner.
Detalj.Detalj.
Detalj.
Triptyken "Lustarnas trädgård" sägs visa Edens lustgård, lustarnas trädgård (enligt vissa en symbol för syndafallet) och helvetet.Triptyken "Lustarnas trädgård" sägs visa Edens lustgård, lustarnas trädgård (enligt vissa en symbol för syndafallet) och helvetet.
Triptyken "Lustarnas trädgård" sägs visa Edens lustgård, lustarnas trädgård (enligt vissa en symbol för syndafallet) och helvetet.

Skräckmästaren som var fantasyns fader

Publicerad

Få konstnärer födda på 1400-talet är lika närvarande i vår tid som Hieronymus Bosch.

Nils Forsberg ser en unik utställning i mardrömsmålarens holländska hemstad.

Harry Bosch är en helvetesvandrare i änglarnas stad. Hans Los Angeles är en räcka ritualmord, han har gjort två vändor i Vietnam och som polis sett saker som ingen ska behöva se.

Han står alltid med en fot i den amerikanska mardrömmen, men i "Mörkare än natten" tycks gränserna rämna. Spåren pekar plötsligt mot Bosch själv, via ledtrådar hämtade från den nederländske målare som Harry Bosch är döpt efter.

Michael Connellys neonoir-deckare är bara ett exempel på hur levande Hieronymus Boschs konst fortfarande är. Vår idé om medeltidens världsbild är lika delar Dante och Bosch. Hans helvetesvisioner föregriper och utgör modell för stora delar av dagens fantasy. Surrealisterna älskade honom.

Kulturellt bakvatten

Hieronymus Bosch föddes som Jeroen van Aken runt 1450 i nederländska 's-Hertogenbosch, i en familj som i flera generationer varit konstnärer. Staden var som centrum för ullhandeln välmående, Sint-Janskathedraal som började byggas på 1200-talet är ett gotiskt mästerverk och en av Hollands största kyrkor. Men kulturellt var regionen ett bakvatten jämfört med Antwerpen eller Brygge, och konstnär var vid den här tiden ett hantverksyrke med rätt låg status.

Hieronymus Bosch hade inte för avsikt att acceptera detta öde. Han lyckades göra både karriär och klassresa. Han gifte sig fint, flyttade till en bättre del av stadens marknadstorg och upptogs i ordenssällskap som hans släkt aldrig varit i närheten av.

Från hantverk till konst

Hieronymus Bosch förkroppsligar steget från anonym medeltida hantverkare till renässanskonstnär med (artist)namn - han är en av de första att signera sina verk och medveten om sin originalitet: "Fattig är den som bara tar efter andra och inte uppfinner själv", står det på en skiss av en mystisk skog (bosch) som kan ses som ett självporträtt.

När 500-årsminnet av Boschs död 1516 nu högtidlighålls i staden där han levde och verkade hela sitt liv är det en stor händelse. Man har lyckats låna in 17 av de 24 målningar som man vet är av Boschs hand. Aldrig tidigare har konstnärskapet visats upp så här.

De mardrömslika hybridmonstren i "Den yttersta domen" har släktingar i marginalen på helgonbilderna, passionsmålningarna inbjuder till identifikation med den lidande Kristus, men också den hånande hopen som består av individer. Det goda och det onda finns sida vid sida, liksom det gudomliga och groteska. Valen som måste göras på livets väg som den framställs i målningar som "Höskrindan" och "Vandringsmannen" är våra.

Lite som Makode Linde

Till skillnad från den avklarnat geometriska renässanskonsten söder om Alperna är Boschs bildvärld en process där saker läggs till i stället för att dras ifrån (ungefär som Makode Linde gör i dag, medan hans identitetspolitiska kritiker hellre ser reduktion, renhet och en tydlig tanke).

I Hieronymus Boschs konst och dess valsituationer anas fröet till det som blev reformationens mer individuella relation till Gud, och därmed till den moderna människans existentiella ensamhet.

Däri ligger en del av lockelsen med hans konst, vid sidan av det myller av figurer och symboler som ropar efter dechiffrering. Men till skillnad från i populärkulturens deckare finns inget facit, bara möjligheter och konsekvenser, alla lockande på sitt sätt.

Vi blir aldrig färdiga. Det enda som är säkert i Boschs konst är att djävulen alltid finns med.

Åtminstone i detaljerna.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag