Jason Segels kropp sexualiseras. Foto: RMBI
Jason Segels kropp sexualiseras. Foto: RMBI

Sexig pappakropp eller dallrande fett?

Publicerad

Björn Barr uppmärksammar en amerikansk diskussion om fett och muskler hos män i 40-årsåldern.

Från andra sidan Atlanten hörs just nu uppskattande hejarop om den så kallade pappakroppen, den där magiska symbiosen mellan fett och muskler som osvikligt verkar drabba män när de närmar sig 40-årsstrecket. Man klarar fortfarande att hugga i när det krävs, men varje kraftansträngning följs av ett köttigt daller. Som när en säl plötsligt kastar sig upp på land.

Tanken är väl att det här tillståndet, där man släpar sig till gymmet någon gång i månaden men har kvar matvanorna från sen ungdom, ska ses som en hyllning till det naturliga. Glöm Arnold Schwarzeneggers ådriga armar - det är ju så här de flesta av oss ser ut, verkar artikelförfattarna (nästan alla är män) ropa i kör.

 

Det är behjärtansvärt, men också ett hot mot en av de sista bastionerna av fredade kroppstyper. Pappakroppen har inte direkt osat av sex tidigare, men bilderna på Leonardo DiCaprios och Jason Segels lätt cylinderformade och avklädda torsos lär ge annat ljud i skällan.

Nu är det bara gubbrumporna som envist håller stånd mot samtidens sexualisering.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag