Scener av ensamhet

Publicerad
Uppdaterad
Hanna Höglund tar farväl av en sann superhjältinna: Buffy med sina vampyrer.
Buffy och vänner gör sig redo för slutstrid.
Vampyrjägaren Buffy the vampire slayer lever ett högst närvarande liv i populärkultur och fan fiction-författande feministers hjärtan, trots att det är snart sju år sedan tv-serien went out with a bang.
Det är superhjältinnan Buffy som det nostalgiskt hänvisas till när man upprört ser högerkristen moral och avhållsamhet som ideal omgärda den senaste amerikanska vampyrvågens betydligt vänare huvudrollsflickor.
I veckan kommer finaldelen av Buffys åttonde säsong som fortsatt i Alan Moore-inspirerad serietidningsform, och det är fortfarande ord som subversivitet, det kvinnliga subjektet och emanciperad pan-sexualitet som åtföljer serien.
Den teoribildningen är nog bra men skulle väl, ärligt talat, kunna ta udden av tittar- och läsarlusten hos de flesta.


För det här är ju serien där
nördhumor, den egna språkslangen "Buffy-speak" och framför allt fokuset på karaktärernas rädsla, ensamhet och gruppdynamik är nycklarna till ikonstatusen.
Det är denna ångestskildring som särskilt säsongerna fem, sex och sju rotar djupt i, som fått vän på vän i min bekantskapskrets - kvinnor som män, straighta som gay, storstadsbor som lantisar - att ta till Buffy när man trillat ner i depressioner och andra livsdiken. Och det är ganska unikt för en serie som började som opretto high school-komedi med skräckskruv.
Buffys upphovsman Joss Whedons sätt att låta demoner och vampyrer spegla vad som pågår på insidan hos karaktärerna har skapat ringar på vattnet i fantasyvärlden. Inte bara spin-off-serien Angel jobbar på samma sätt.

Jag vill gå så långt som att säga att all fantasy och halvfantasy som slagit i breda lager de senaste tio åren - däribland Harry Potter och Twilight-sagan - har drag av denna mörka existentialism.
Vad är det vi upplever i Harrys, Rons och Hermiones flykttält i senaste Harry Potter-filmer om inte just magiskt förstärkt ensamhet, rädsla och gruppdynamiska sprickbildningar?
Och vad är det vi ser i Bellas övergivna och tomma blick när kameran snurrar runt henne i New moon-filmens vackraste ögonblick, om inte den övernaturligt jävliga ensamhet som drabbar den som älskar en försvunnen vampyr? Och allt detta började med Buffy Summers, den ensammaste hjältinnan av dem alla.

När vi nu möter henne för sista
gången den här säsongen är det i ett interdimensionellt "Buffyverse" där allt är uppochnervänt och kullkastat.
Det goda och det onda har bytt plats och luckrats upp, närstående har dött i strid och mänskligheten anser sig inte längre behöva en slayer när vampyrer är både coolare och har sina egna realitysåpor.
Jag skulle inte räkna med ett lyckligt slut, men det har jag å andra sidan slutat göra för länge sedan i den värld som stavas Whedon.

FOTNOT. Sista numret av Buffy the vampire slayer finns i svensk seriehandel i veckan.
Hanna Höglund
Hanna Höglund
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag