Nemanja Stojanovic gör en hudlös och självuppfylld Romeo, medan Johanna Hovergren spelar Julia enbart med teckenspråk. Foto: / Patrik PerssonNemanja Stojanovic gör en hudlös och självuppfylld Romeo, medan Johanna Hovergren spelar Julia enbart med teckenspråk. Foto: / Patrik Persson
Nemanja Stojanovic gör en hudlös och självuppfylld Romeo, medan Johanna Hovergren spelar Julia enbart med teckenspråk. Foto: / Patrik Persson
Romeo och Juliet på Gärsgården i Vadstena. Foto: / Patrik PerssonRomeo och Juliet på Gärsgården i Vadstena. Foto: / Patrik Persson
Romeo och Juliet på Gärsgården i Vadstena.  Foto: / Patrik Persson
De rivaliserande familjerna har i "Romeo och Juliet" blivit hopplösa, lättantända tonårsgäng. Foto: Patrik PerssonDe rivaliserande familjerna har i "Romeo och Juliet" blivit hopplösa, lättantända tonårsgäng. Foto: Patrik Persson
De rivaliserande familjerna har i "Romeo och Juliet" blivit hopplösa, lättantända tonårsgäng. Foto: Patrik Persson

Varför måste Romeo och Julia dö?

Publicerad

En döv Julia. En självuppfylld Romeo. Runt dem svärmar lättantända tonårsgäng.

Jenny Aschenbrenner njuter av valpig sårbarhet i en klassiker som till sist drar åt för många håll. 

Så möts de igen, Romeo och Julia, som denna gång får heta Juliet som i Shakespeares original. Ännu en gång ska det bitas i tummar och dödas i hederns namn medan två unga älskande går under. Men varför måste de dö? Måste de det eller är deras gemensamma självmord bara en produkt av en idiotisk fixering framsuggererad i mjuka tonårshjärnor? 

Den frågan blir ovanligt aktuell i Johanna Lazcanos lekfulla och moderniserade version av kärleksdramat där de älskande spelas som slängiga, sprittande tonåringar i bomberjackor och nätstrumpbyxor.

Självuppfylld Romeo

De unga älskandes valpiga sårbarhet är en de största behållningarna i denna ”Romeo och Juliet”. 

Nemanja Stojanovic gör en hudlös och självuppfylld Romeo, så berusad av sina egna känslor, av sin förälskelse i förälskelsen, att han faller in i sig själv och tappar fotfästet. Johanna Hovergren spelar Juliet enbart med teckenspråk, i Lazcanos tolkning är hon döv, och uttrycker en vulkan av motstridiga och passionerade känslor. Dubbelt instängd som hon är i fadershuset och i sin tystnad lever motståndet i henne redan från start och hennes artificiella och självupptagna föräldrar har inte en chans att styra henne. 

På så sätt fungerar greppet med en döv Juliet och en hörande Romeo utmärkt. Men efterhand uppstår ändå ett tomrum där hennes ord skulle ha varit, jag saknar hennes monologer. Utan dem blir hela förälskelsen mest som en fantasi i Romeos huvud, svår att tro på fullt ut.

 

LÄS MER: Kulturmannens detroniseras på Vattnäs Konsertlada

 

Shakespeares rivaliserande familjer som tonårsgäng

Men Romeo och Juliet är kanske ändå främst brickor i ett större spel. Här är de omgivna av pråliga karnevalsfigurer, Lazcano har med kostymörerna Evalina Hedin och Åsa Norman gått loss i utklädningslådan och låter bifigurer och statister glänsa i glittrande gatumode och könsöverskridande prål. Det fungerar emellanåt underbart väl, som när Wayra Monasterio briljant dubblerar som slyngeln Benvolio i blå träningsoverall och som Broder Laurence i sidenkimono och läppglans. Även greppet att låta Isa Aouifia vara både patriarken Capulet i violett kostym och den skrävlande Mercutio, tillför en läsning av maskulinitetsnormens skiftande skepnader och identiska innehåll.

 

LÄS MER: Glänsande smart om tuppig manlighet 

 

Mycket är roligt och infallsrikt i denna tolkning. De rivaliserande familjerna som hopplösa, lättantända tonårsgäng, musikläggningen som bankar vägar mellan då och nu, den skönt nonchalant framförda blankversen. Ändå blir det som en idé för mycket i en uppsättning som dessutom ska härbärgera en grupp amatörer som statister och en utomhusscen med medeltida murar som fond. Föreställningen faller sönder i sina beståndsdelar, framför allt efter paus när skämten och upptågen ger vika för allvaret. Då märks att ensemblen drar åt olika håll och att de skilda ingångarna slåss om syret utan att tolkningen lyckas borra sig fram till en kärnpunkt.

 

TEATER

Romeo och Juliet

av William Shakespeare

Regi och bearbetning: Johanna Lazcano

Gräsgården, Vadstena

Speltid: 3 tim 10 min

 

Jenny Aschenbrenner

Eftersom Johanna Lazcano är medarbetare på Expressen Kultur recenseras pjäsen av Jenny Aschenbrenner, kritiker på Svenska Dagbladets kultursida. 

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag