LOOKALIKE. Fredrik Gunnarson som Vincent van Gogh. Foto: EMMALISA PAULYLOOKALIKE. Fredrik Gunnarson som Vincent van Gogh. Foto: EMMALISA PAULY
LOOKALIKE. Fredrik Gunnarson som Vincent van Gogh. Foto: EMMALISA PAULY
Självporträtt av Vincent van Gogh. Foto: APSjälvporträtt av Vincent van Gogh. Foto: AP
Självporträtt av Vincent van Gogh. Foto: AP
Gunnarson. Foto: EMMALISA PAULYGunnarson. Foto: EMMALISA PAULY
Gunnarson. Foto: EMMALISA PAULY

van Gogh hade inte heller så roligt

Publicerad

Frank Gunnarson gör ett rutinerat porträtt av en påstått galen konstnär.

Vi vet att Vincent van Gogh sålde blott en enda tavla under sin livstid, att han var olycklig, fattig och psykiskt sjuk och att han i slutet av sitt liv skar av sig en bit av sitt vänstra öra, innan han 37 år gammal begick självmord. Mycket av detta vet vi tack vare hans livslånga brevväxling med sin yngre bror Theo.

Längst fram på Intimans scen i Malmö, med draperierna ännu fördragna och belysningen tänd, står nu Theo i grå kostym, fortfarande tagen efter broderns begravning ett par dagar tidigare. Han vill säga några ord.

 

LÄS MER: Det var en gång en Vincent van Gogh 

 

Att älska konst men inte kunna sälja

Och så börjar han prata. Om Vincent, som han älskade men inte kunde rädda. Om konsten, som han älskade men inte kunde sälja. Han varvar utdrag ur broderns brev – där Vincent berättar om hopplösa förälskelser och sin ständiga brist på pengar – med egna anekdoter och känslomättade utspel.

”Vincent” är en enmansföreställning regisserad och framförd av Fredrik Gunnarson. Efter att ha gestaltat Theo, glider han över i Vincent och sedan fram och tillbaka mellan bröderna. Nu är han vardagsklädd i Vincents ateljé, det är mörkt i salongen.

 

LÄS MER: Kultur i världsklass på Göteborgs konstmuseum 

 

Överdrivna gester i galenskapen

Gunnarson har spelat den här pjäsen förr, vilket gör honom säker i replikerna. Men det gör även att den naturliga och spontana känsla som är nödvändig för att framförandet ska kännas äkta uteblir. Jag kommer på mig själv med att irritera mig på Theo och hans överdrivna gester, samtidigt som jag blir än mer nyfiken på Vincent och hans påstådda galenskap. 

Även den kanadensiska författaren och konstnären Douglas Coupland fascineras av Vincent. Han utlyste för en tid sedan en van Gogh-lookalike-tävling, där vinnaren nyligen korats och ska förevigas i form av en bronsskulptur senare i april. Och nu säljs de tidigare ratade målningarna för miljoner.

Jag önskar nästan att det hade funnits en himmel från vilken Vincent van Gogh hade kunnat titta ned på oss nu levande och se hur vi har förvaltat hans arv. Han skulle kanske äntligen ha blivit lycklig.

TEATER

VINCENT

Av Leonard Nimoy

Översättning, bearbetning och regi Fredrik Gunnarson

Speltid 1.15 t.

Intiman, Malmö

Sara Berg är kritiker på Expressens kultursida.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag