Mattias Lech i förgrunden.
Mattias Lech i förgrunden.

Situation Göteborg

Publicerad
Uppdaterad

Reality är sexigt.

Det behöver man inte vara ledamot i Akademien för att inse. För närvarande undersöker snart sagt varenda svensk konstnär sambandet mellan fiktion och verklighet. Alexander Ahndoril retade exempelvis nyligen slag på Ingmar Bergman med romanen Regissören och för någon vecka sedan hade Sara Stridsbergs tolkning av Valerie Solanas öde premiär på Dramaten.

Förmodligen vill inte

regissören och dramatikern Mattias Andersson vara sämre - han har onekligen näsa för trender - när han på Angeredsteatern i Göteborg nu sätter upp sin The mental states of Gothenburg. På papperet ser det ut som det brukar göra i sådana här sammanhang: underlaget utgörs av ett antal djupintervjuer med tio slumpvis utvalda twentysomethings från flashiga Askim till sunkiga Biskopsgården. Samtal som därefter gestaltas av ett gäng hyfsat okända skådespelare. Resultatet är dock allt annat än ordinärt. The mental states är rentav en av de bästa teaterdokumentära - visserligen en oxymoron i sig - uppsättningarna som spelats sedan Moíses Kaufmans The Laramie Project. Jämförelsen är inte så halsbrytande som den kan tyckas.

Precis som hos

Kaufman transformeras nämligen autentiska och rätt vardagliga funderingar över individuella problem och attityder till en tillståndsbetraktelse över ett allt mer differentierat samhälle där våra fundamentala likheter, trots allt, har förmågan försätta berg. Ändå är det inte denna berättelsens kärna, eller ens Anderssons säkra regihandlag, som imponerar mest, utan den totala fingerspetzgefühl som ensemblen känner för materialet. Samtliga, ja samtliga, rollporträtt är så väl utmejslade att luften i salongen tjocknar av ambitioner, drömmar och förhoppningar redan i pjäsens tyst generade inledningsscen. Och därmed är teaterhösten i Göteborg räddad innan den ens hunnit börja.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag