En lögnens trio. Foto: Ola Kjelbye
En lögnens trio. Foto: Ola Kjelbye

Sanningens spelplats – storartat och rörande

Publicerad

Anna Håkansson ser Jakob Eklund briljera i Göteborg.

Bilden som möter oss när ridån dras isär är ikonisk. Willy Loman i motljus, Stetsonhatten djupt neddragen över öronen och med sina eviga varuprovsväskor fastklamrade tätt intill kroppen. I ultrarapid och med stor ansträngning ställer han, i Jakob Eklunds luggslitna uppenbarelse, slutligen ifrån sig sina väskor. Det är uppenbart att han snart kommer att brisera.

Den annars så frekvent framförda "En handelsresandes död" har inte spelats på Göteborgs stadsteater sedan året för urpremiären, 1949. Frågan är om Knut Ströms dåvarande uppsättning såg särskilt annorlunda ut än dagens. Regissören Björn Runge frossar i tidstypiska detaljer med allt från bulliga kylskåp till svinryggar. Ändå har pjäsens tema kanske aldrig varit mer aktuellt. I arbetslinjens kylslagna tidsanda har likhetstecknet mellan framgång och sysselsättning omvandlats till något högst permanent. Att Runge inte låtit samtiden svepa in över scenografi och kostym har dock sina poänger. I stället leker han med sin egen regissörsroll, där hans erfarenhet av filmregi är avgörande. Den återspeglas inte bara i det för honom signifikativa halvdunklet utan också i skådespeleriet i Willys återblickar, präglat av en glättighet som närmast för tankarna till amerikansk populärfilm. Sönerna Biff och Happy (Mattias Nordkvist och Adam Lundgren) spelar här upp klichébilden av hälsosam ungdom, ett slags plastiga Piff och Puff-figurer i ständig färd med att skojboxas eller kasta fotbollar till varandra. I kontrasten mellan dessa drömbilder och pjäsens uppgörelser ligger också föreställningens förhöjning.

Anna Takanens hustru Linda är den karaktär med fötterna stadigast förankrade i jorden. Med milt överseende daltar hon med sin barnmake samtidigt som hon med sammanbiten ilska försöker mana sina söner till insikt. Lundgrens fullblodsnarcissist är en värdig arvtagare till Willys livslögner, medan Nordkvist låter sin Biff formligen vibrera av frustration och sanningsiver. Men detta är Jakob Eklunds föreställning. Hans Willy Loman pendlar mellan spirande förhoppningar, desperation, servilitet och häftigt uppblossande raseriutbrott. Hans prestation är full av små finstilta detaljer. Som den lika plötsliga som anspråkslösa förfrågan om en bit ost.

Det är storartat och rörande. Att Jakob Eklund så sällan ses i roller som denna är för mig en gåta. Till sommaren spelar han in fem nya Johan Falk-filmer. En måste ju arbeta.

Anna Håkansson
Anna Håkansson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida