"Cosí fan tutte" på Drottningholmsteatern. Foto: Mats Bäcker"Cosí fan tutte" på Drottningholmsteatern. Foto: Mats Bäcker
"Cosí fan tutte" på Drottningholmsteatern. Foto: Mats Bäcker
"Cosí fan tutte" på Drottningholmsteatern. Foto: Mats Bäcker"Cosí fan tutte" på Drottningholmsteatern. Foto: Mats Bäcker
"Cosí fan tutte" på Drottningholmsteatern. Foto: Mats Bäcker

Drottningholms slottsteater är fel scen för Così fan tutte

Publicerad

Sommarens uppsättning av "Così fan tutte" sjuder av spelglädje och virvlande fars på en scen som tiden sprungit ifrån. 

Lars Sjöberg saknar rullvågorna och åskmaskinen på Drottningholmsteatern.

När tjejerna i "Così fan tutte" tar ett feministiskt initiativ och börjar äventyra på allvar, och deras följeslagare klarinetterna plötsligt bytts ut mot machons oboer, är det meningen att publiken ska haja till. Det gör man inte nu längre, och frågan är om ens 1790 års publik lade märke till det. Av alla Mozarts operor är "Così fan tutte" den mest intrikata, på ytan en vadslagning om evig trohet och äkta kärlek som går över styr men omvandlad till raffinerat glaspärlespel där varje nummer får personlig instrumental klädedräkt, som spotlights i skilda kulörer och nyanser. Fulingen don Alfonso ackompanjeras i sina solon av bara stråkar, han förtjänar inga blåsarfärger. Fiordiligis båda horn borde locka fram ett skratt som fastnar i halsen och söker sig till tårkanalerna. Men Mozarts musikaliska symboler för otrohet och svek är inte längre den bedragnes eller bedragnas förargliga attribut utan valthorn blott.

 

LÄS MER: Osannolik opera 

 

Marc Minkowski tillhör de utvalda Mozartdirigenterna

Allt sådant finlir plus helsymmetrisk fördelning av de sex rollernas psykologiserande soloarior gör "Così" till en bergfast konstruktion när den respekteras men skröplig så fort ett nummer stryks eller instrumentbesättningen reduceras. På Drottningholmsteatern har man inget att frukta i den vägen. Marc Minkowski visar för tredje säsongen – för två år sedan var det "Figaros bröllop", i fjol "Don Giovanni" – att han tillhör de utvalda Mozartdirigenterna, de som bara behöver se vad som står i noterna och sedan i klingande form förklara varför. Och i den suveräna solistsextetten hittar man ingen som överträffar någon annan, men det är klart att Ferrandos - Anicio Zorzi Giustiniani heter han - ”Un aura amorosa” får tiden att stå stilla och att Ana Maria Labin drar ner ovationer med Fiordiligis behornade ”Per pietà”. Den musikantiska spelglädjen står på topp hos Drottningholmsteaterns orkester och det virvlande farsmaskineriet snubblar inte för ett ögonblick. Mozart ger oss det självklara och oförutsägbara i salig förening.

Skicka Alexandre till Kungliga Operan

Jodå, denna inscenering av Mozarts och da Pontes tre mästaroperor som i Ivan Alexandres regi gästat Drottningholm har alla tänkbara musikaliska och sceniska förtjänster men har absolut ingenting på just denna teater att göra. En ambulerande teaterkärra uppbyggd på den äldsta levande teaterscen världen kan uppvisa! Jag menar ju inte att det känsliga teatermaskineriet skall gå på högvarv för jämnan men en och annan scenförändring kunde man ha kostat på sig för teateratmosfärens skull. Jag har sett "Cosí" ett otal gånger på Drottningholmsteatern och nog har där rullats vågor med gångande skepp och sänkts ner trolska lövverk och med enkla handgrepp trollat oss ut i parker och in i salonger. Skicka ut Alexandre & Co till Kungliga Operan, eller till de sommartomma konsertsalarna, där fler får plats och dessutom får sitta litet bekvämare. Och använd Drottningholm till äkta 1700-tal och inte fejkat.

 

I Ivan Alexandres röda tråd växte Cherubino, den pilske pagen i "Figaros bröllop", till den sexfixerade sociopaten don Giovanni och hade i år mognat (eller vad man nu skall kalla det) till don Alfonso, cynikern i ett helvete av illvilja. Lysande idé och likt flera av samma slag mest lysande på idéstadiet. För vad skulle den kunna tillföra Mozart?

 

Trivia, som det heter: en av Maria Langs bästa deckare, ”Se döden på dig väntar” från 1955 utspelar sig just på Drottningholmsteatern under en uppsättning av "Così fan tutte". Primadonnan, en nödtorftigt maskerad Elisabeth Söderström, mördas och proppas ner i den åskmaskin vi gärna skulle vilja höra live och litet oftare.

 

LÄS MER: Spretigt och yvigt i plastik och gestik

 

OPERA

Cosí fan tutte

Av Wolfgang Amadeus Mozart

Libretto Lorenzo da Ponte

Drottningholms slottsteater, Stockholm

Speltid 3.15 t.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag