Ur "Mental states of Sweden in dance". Cullbergbaletten går mest omkring. Foto: Urban Jörén.Ur "Mental states of Sweden in dance". Cullbergbaletten går mest omkring. Foto: Urban Jörén.
Ur "Mental states of Sweden in dance". Cullbergbaletten går mest omkring. Foto: Urban Jörén.
Yared Cederlund och Camille Prieux. Foto: Urban Jörén.Yared Cederlund och Camille Prieux. Foto: Urban Jörén.
Yared Cederlund och Camille Prieux. Foto: Urban Jörén.
Cullbergbaletten Foto: Urban Jörén.Cullbergbaletten Foto: Urban Jörén.
Cullbergbaletten Foto: Urban Jörén.
Öm scen med Eszter Czédulás och Eva Mohn. Foto: Urban Jörén.Öm scen med Eszter Czédulás och Eva Mohn. Foto: Urban Jörén.
Öm scen med Eszter Czédulás och Eva Mohn. Foto: Urban Jörén.

Milt och matt om det svenska tillståndet

Publicerad

Det finns en poetisk styrka i hur Mattias Andersson utforskar Sverige genom dans. Men Cullbergbaletten lyckas inte riktigt ställa frågorna eller ge svaren.

Hur mår vi? Hur går det? Mattias Andersson har ställt frågorna om vårt tillstånd förut ("Mental states of Gothenburg", "Mental states of Sweden"), och söker nu svaren tillsammans med 15 dansare från Cullbergbaletten. 

 

LÄS MER – Anna Hellgren: The Mental states of Sweden lämnar ingen oberörd 

Ställer verkliga frågor

Metoden är att ställa frågor till verkliga personer och låta svaren hanteras av dansarna. Vilken upplevelse i ditt liv skulle du vilja se som dans? Men svaren glider snart i väg och en sorgsen, och bekant, Sverigebild tar form med förorter, utanförskap, kontaktlöshet och invandrare med brutala erfarenheter av diktaturer. 

Inledningsvis är det ganska fult, glest, oklart, utplattat. Det tar för lång tid innan delarna börjar växa ihop till en helhet och en dynamisk kurva tar form. Dansarna förblir länge anonyma som ett folkvimmel, innan några av bilderna tätnar och får djupare kvalitet. 

Mattias Andersson alltid nära koreografi

Mattias Anderssons regikonst har alltid legat nära ett koreografiskt koncept, och mycket är sig likt när han nu arbetar med dansare. Själva koreografin, rörelserna, är gjord i samarbete med dem och man kan ana vilka sekvenser som fått blomma ut i rörelsemönster bestämda av dansarnas rutiner och kapacitet. En liten smula av dansandets glädje och befriande kraft glimmar till. Liksom man kan se hur dramatikern och regissören Mattias Andersson vässat scenerna kring verkets mest outhärdliga berättelsefragment. 

Övergrepp och underläge tolkas fysiskt på och under ett långt bord. Men dansarna har svårt att svara på och tolka frågorna med sina kroppar. Alltför ofta fogar inte det undersökande temat och kropparna på scenen i varandra, orden som sägs överglänser närvaron på scenen i koncentration. 

I sina bästa delar samlar sig myllret till ett manifest snarare än en tillståndsrapport, moraliskt strängt men mänskligt milt och matt.  Då skimrar en poetisk styrka till i skyddsvästar, träningskläder, olikheterna: en vackert vardaglig resignation.  

 

Dansteater

The Mental states of Sweden in dance

Regi, koncept och koreografi Mattias Andersson

Cullbergbaletten och Dramaten

Speltid 1.35 t. 

 

 

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.

 

Relaterade ämnen
Margareta Sörenson
Margareta Sörenson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag