Michael Nyqvist och Nadja Weiss som Rochester och Bertha i Martina Montelius dramatisering av "Jane Eyre" på Dramaten 2009. Foto: / ROGER STENBERG 2009Michael Nyqvist och Nadja Weiss som Rochester och Bertha i Martina Montelius dramatisering av "Jane Eyre" på Dramaten 2009. Foto: / ROGER STENBERG 2009
Michael Nyqvist och Nadja Weiss som Rochester och Bertha i Martina Montelius dramatisering av "Jane Eyre" på Dramaten 2009. Foto: / ROGER STENBERG 2009
Michael Nyqvist gick bort i cancer i slutet av juni. Han blev 56 år gammal. Foto: JÖRGEN HILDEBRANDTMichael Nyqvist gick bort i cancer i slutet av juni. Han blev 56 år gammal. Foto: JÖRGEN HILDEBRANDT
Michael Nyqvist gick bort i cancer i slutet av juni. Han blev 56 år gammal. Foto: JÖRGEN HILDEBRANDT
Martina Montelius är dramatiker, författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hon arbetade tillsammans med Michael Nyqvist med uppsättningen av "Jane Eyre" på Dramaten 2009. Foto: FOAD BAGHLANIAN / FOAD BAGHLANIANMartina Montelius är dramatiker, författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hon arbetade tillsammans med Michael Nyqvist med uppsättningen av "Jane Eyre" på Dramaten 2009. Foto: FOAD BAGHLANIAN / FOAD BAGHLANIAN
Martina Montelius är dramatiker, författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hon arbetade tillsammans med Michael Nyqvist med uppsättningen av "Jane Eyre" på Dramaten 2009. Foto: FOAD BAGHLANIAN / FOAD BAGHLANIAN

Michael Nyqvist visade vad en skådespelare är

Publicerad

I dag begravs Michael Nyqvist.

Martina Montelius minns en av vårt lands främsta förvaltare av ett märkvärdigt yrke.

Jag inser att inte alla vill se drygt fyra timmar Lars Norén. Men den som undrar vad skådespeleri egentligen är kan gå in på SVT Play, söka upp Personkrets 3:1 och titta två timmar och 48 minuter in i pjäsen, så får ni se Michael Nyqvist visa det tillsammans med Anna Pettersson

Michael Nyqvist spelar Norén

Först tror man att han är död; ögonen är öppna, men oseende. Medan Anna Pettersson håller en frenetisk monolog om hur mycket han stinker, hur hon ser "Dead man walking" på bio och får lust att bli nunna, att Gud finns och heter Håkan, att det blir bättre till våren, vaknar han steg för steg. Minutiöst berättar han med kroppen, och sedan med nästan totalt dysfunktionellt talorgan, hur det ter sig, egentligen, att ha en hjärna som är så förtärd av kemikalier att det är ett Guds mirakel att rigor mortis inte inträtt för länge, länge sedan. 

Han vill förklara något. Man förstår det: han har något som han vill förmedla, och det går så långsamt, för kroppen och tankarna vill inte, han är så fruktansvärt söndertuggad, men viljan är lika stark som hos ett nyfött barn som ännu inte har några ord – han är tillbaka i sitt ursprung, sådan människan är när hon inte har något att hänvisa till, inget existensberättigande utom det uppenbara: jag finns ju. Jag är ju född. Han kämpar för att få kontroll över kroppsdelar som inte längre tycks vara hans. 

 

Michael Nyqvist i "Personkrets 3:1" på SVT Play.Foto: Öppet arkiv, SVT

 

Hur gör man detta? Vad är en skådespelare? Efter 25 år i teateryrket har jag ännu inget entydigt svar, utom att det handlar om konkretion. Att på riktigt förvandla skriven text och tänkta idéer till faktisk, fysisk verklighet. Varför spelas Shakespeare än i dag? För att varje bokstav går att förvandla till en rörelse, en suck, en känslomässig tvärvändning. Just där uppstår skådespeleri: där texten lösgör sig från papperet och förvandlas till ett köttsligt faktum, just här, just nu. 

Michael Nyqvist på Dramaten

2009 dramatiserade jag Charlotte Brontës klassiska roman "Jane Eyre" för Dramaten. Den sattes upp på Lilla scenen, i regi av Ellen Lamm. De första beslut som fattades om rollbesättningen var att Julia Dufvenius skulle göra rollen som Jane, och Micke skulle gestalta Rochester, Janes arbetsgivare och, som det visar sig, stora kärlek. Micke beskrev sin rollfigur som “en blandning mellan Frank Sinatra och Josef Fritzl”. Rochester har ju en hemlig fru, Bertha, “den galna kvinnan på vinden”, som blir katalysator för berättelsens tragedi. 

Under repetitionerna fick vi besök av en expert på 1800-talets England, och den dagen förstod jag något om hur Micke arbetade. Ofta uppstår blygsel när vi får besök på teatern. Den interna jargongen kommer av sig, och vi blir liksom uppsträckta, noga med att inte säga något fel. Besökaren å sin sida är nog också nervös, inte minst inför mötet med en filmstjärna. Men Micke tog emot vår gäst med tusen frågor. 

“Vilken sorts stövlar tror du att en sådan som Rochester hade? Hade han sporrar? När tog han av sig stövlarna - hade man skor inomhus? Tjänstefolket också? Hur tror du att Rochester skulle ha tilltalat Jane i verkligheten? Och hemlighetsmakeriet kring frun – hur verklighetstroget skulle du säga att det är?” 

Micke genomförde en regelrätt, djupgående intervju med experten, och ett helt rum antecknade hennes svar. Själv glömde hon att han var filmstjärna. 

 

LÄS MER: Lars Norén hade fel om Michael Nyqvist – han stod för modern manlighet

 

Samtal från Hollywood

När sedan sista föreställningen spelats hade vi avslutningsmiddag på en restaurang. Micke ursäktade sig ibland för att svara i sin telefon: “Fan, jag får hela tiden en massa skitsamtal!” Skitsamtalen kom från Hollywood. Men han satt och pratade med vår regiassistent, och blev irriterad på avbrotten. 

När någon just har dött ska man hylla den personen, och bortse från alla blottor. Det kan kännas som hyckleri. Men jag kände inte Michael Nyqvist. Det enda jag vet om honom är att han var en av vårt lands främsta förvaltare av det kanske konstigaste yrke en människa kan välja. Han utövade detta yrke med en till besatthet gränsande detaljrikedom och en närmast vanvettig uppriktighet. Jag hoppas att blivande skådespelare söker upp det som finns bevarat av hans gärning, ser och lär. 

 

LÄS MER – Jonas Gardell: Käre Micke, jag kommer att sakna dig så! 

 

Martina Montelius är dramatiker, författare och medarbetare på Expressens kultursida.

Relaterade ämnen
Martina Montelius
Martina Montelius
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag