Scheherazade trollbinder och briljerar i Tusen och en natt. Foto: MALIN ARNESSON Foto: Malin Arnesson
Scheherazade trollbinder och briljerar i Tusen och en natt. Foto: MALIN ARNESSON Foto: Malin Arnesson

Kollektiv triumf

Publicerad

Tusen och en natt är sannerligen ingen sagobok man gärna läser högt för småbarn.

Åtminstone inte om man önskar dem en god natts sömn.

Den uråldriga österländska sagosamlingen är till den grad späckad med saftigt barbariskt våld och ogenerat ekivoka scener att man nästan rodnar. Liberal som man är tänker man förstås att även sex och sadism förvisso kan vara befogat i sitt rätta konstnärliga sammanhang, men knappast i barnkammaren. Tur då att den orientaliska sagoskatten också innehåller fantastiska och suggestiva berättelser med dramatisk spänst.

Den ornamentala mystiken dominerar Eva Sommestad Holtens tjusiga och fantasieggande scenbild i Operaverkstans familjeversion på Malmö Operas stora scen. Vanja Hamidi Isacson (text) och Daniel Fjellström (musik), med god hjälp av Leif Perssons typiserat exotiska kostymdesign och Holtens skimrande palatsgemak och färgrika basarer, förflyttar oss på ett kick till en fjärran värld av prinsar och prinsessor, fakirer och dervischer, förälskade feer och andar i flaskor. Allt badande i rött och guld, i dunster och rök. Regissören och konstnärliga ledaren Maria Sundqvist och hennes ostindiska teaterkompani har förstås dämpat sagornas allra mest brutala och kättjefulla inslag, till gagn för dess fantasirika spänning och poetiska kraft. Men som alltid när Sundqvist är i farten slätar man heller inte över de mörka stråken, utan låter berättelserna framträda med sitt allvar och ramberättelsen vara just så hotfull och farlig som den litterära förlagan dikterar. Även på Malmö Opera riskerar alltså kvinnorna, såväl sagoförtäljerskan Scheherazade (Emma Lyrén) som hennes syster Doniazade (Natasja Jean Charles), att uttryckligen "mista sitt vackra huvud" om de inte med sina uppdiktade berättelser lyckas behaga Tor Linds grymme och svårt mjältsjuke kung Shahriar.

 

Fjellströms tonsättning hakar på det orientalistiska temat längs Sidenvägens brokiga palett av ton- och rytmvärldar, även om det inte helt kongeniala blandbruket av opera och musikal förbryllar en smula. Men Operaorkestern under Niklas Willéns ledning, liksom den darabuka-, oud- och kamanchehspelande Bandaorkestern, Malmö Operas Barnkör och elever från Nya Latin Dansgymnasium och Drömmarnas Hus, navigerar likt en annan dristig Sinbad Sjöfarare mellan orientens suggererande pulser och occidentens behagliga harmonier. Föreställningen är en kollektiv triumf, med en glänsande Lyrén som scenens självklara drottning. Med bravur låter hon sin Scheherazade erfara att det fantasifulla barnasinnet bokstavligen är på liv och död.

Martin Lagerholm

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida