BRILJERAR. Akademiledamoten Sara Stridsberg kommer ut med tre pjäser.BRILJERAR. Akademiledamoten Sara Stridsberg kommer ut med tre pjäser.
BRILJERAR. Akademiledamoten Sara Stridsberg kommer ut med tre pjäser.
"Nelly Sachs kommer aldrig fram till havet"."Nelly Sachs kommer aldrig fram till havet".
"Nelly Sachs kommer aldrig fram till havet".
Sara Stridsberg invigningstalar i Svenska Akademien. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TTSara Stridsberg invigningstalar i Svenska Akademien. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT
Sara Stridsberg invigningstalar i Svenska Akademien. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT

Sara Stridsbergs pjäser är strålande

Publicerad

Victor Malm blir lycklig av tre pjäser av Akademiledamoten Sara Stridsberg.

Som första bok efter inträdet i Svenska Akademien i december förra året ger Sara Stridsberg ut en samling pjäser, manusen till de redan hyllade dramastyckena ”Nelly Sachs kom aldrig fram till havet”, ”Konsten att falla” och ”American Hotel”. 

”Drömfakulteten” – Stridsbergs roman om Valerie Solanas från 2006 – är en modern klassiker, utan tvekan bland de senaste decenniernas bästa svenska romaner. Svår, kanske olyckligt svår, att mäta sig med. ”Darling river” och ”Beckomberga” slog inte riktigt an. Solanasskildringens starkt sammansatta förening av depravation och desperation kom inte igen med samma krut. Bildtyngden kändes upprepande, tröskad, och berättandet inte nog starkt för att bära den.  

Men när jag en kväll sitter och läser dessa nya pjäser känner jag mig tvungen att omprova mitt omdöme. För de är, helt enkelt, strålande: när jag slår igen boken vill jag inget annat än läsa om författarskapet från början till i dag. 

 

LÄS MER: Sara Stridsbergs "Medealand och andra pjäser" 

 

Ömsint äckel hos Sara Stridsberg

”Konsten att falla” är bokens verkliga glansnummer. Stridsberg har skrivit om berättelsen som odödliggjordes av dokumentärfilmen ”Grey Gardens” 1975. Mor och dotter Bouvier hörde en gång till den rika New York-societeten, men lever nu sina liv isolerade i en gigantisk villa på Long Island. Förfallet har pågått länge. Tvättbjörnar och andra djur har invaderat villan, avföring och hushållssopor fyller rum, trappräcken och fönster spricker och trädgården har vuxit igen. 

Lätt vore att avskriva dem som två galningar, söndrade av för många års ensamhet. Men Stridsbergs teckning är ömsint, ritad över ett grundmönster av misär får den något triumferande över sig. Modern och dottern har fallit, men med en värdighet som närvarar i varje replikskifte. 

 

LÄS MER: Becksvart djup i Sara Stridsbergs nya bok

 

Beckomberga mellan raderna

Djupt sorgsna, förstås, över livet som flytt dem, möjligheterna de aldrig utnyttjat. Likväl dansar de och sjunger. Är arga på och beskyller varandra för att inte ha kunnat leva sina liv, fast aldrig utan underbart frän humor. Tiden står stilla, men dialogen är kvick och rolig, de båda kvinnorna ståndaktigt obevekliga, och samspelet mellan dem ger pjäsen en nästan livsfilosofisk biton: det finns en konst i att överleva kaoset, förfallet, att behålla livet intakt ännu en vinter. 

”Nelly Sachs kom aldrig fram till havet” och ”American Hotel” är, i alla fall delvis, dramatiserade versioner av ”Beckomberga” å ena sidan, och novellen ”American Hotel” från 2014 å andra. Men de får en helt annan kraft i dessa spöklika och kusligt skärande dramaversioner. Och som utfrågare av de konventioner och föreställningar som råder kring ”så kallad kvinnlighet” och psykisk sjukdom framstår Stridsberg, som skådespelaren Ingela Olsson antyder i sitt utmärkta efterord, som den briljanta idéhistorikern Karin Johannissons arvtagare.

 

DRAMATIK

SARA STRIDSBERG

Nelly Sachs kom aldrig fram till havet

Albert Bonniers, 444 s.

 

Victor Malm är litteraturkritiker på Expressens kultursida.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag