Ögonblicksbild ur föreställningen "Cow".Ögonblicksbild ur föreställningen "Cow".
Ögonblicksbild ur föreställningen "Cow".
Ögonblicksbild ur föreställningen "Cow".Ögonblicksbild ur föreställningen "Cow".
Ögonblicksbild ur föreställningen "Cow".
Margareta Sörenson, medarbetare på Expressen Kultur. Foto: Ylwa YngvessonMargareta Sörenson, medarbetare på Expressen Kultur. Foto: Ylwa Yngvesson
Margareta Sörenson, medarbetare på Expressen Kultur. Foto: Ylwa Yngvesson

"Så dansar en vacker, mäktig och vild ko"

Publicerad

Koreografen Alexander Ekman låter humorn ta plats i Dresden.

Margareta Sörenson ser en uppkäftig dansföreställning växa fram.

Humor är en viktig ingrediens i koreografen Alexander Ekmans bilderbok, en distanserad blick och ett leende som han använt sig av både när han la Oslooperans scen under vatten i "Svansjön" eller när hövålmarna hivades i luften på Stockholmsoperan i kritikerrosade "Midsommarnattsdröm". Med egen dansarbakgrund har han en särskild känsla för operahusens balettkår som får spela huvudrollen också i "Cow" på Semperoperan i Dresden.

En svartvit ko blänger från affischerna i den tyska staden. Men den dansföreställning som Alexander Ekman har koreograferat, ljus- och bildsatt för Semperoper i Dresden är varken mytologisk eller ekologisk. Han har försökt tänka sig in i en mental ko-aktighet. Hur skulle det vara för människor att tänka sig in i en kos förhållningssätt till omvärlden?

 

En ramberättelse där en dansare i grå herrkostym på alla fyra prövar ko-attityd kompletteras med ett filmavsnitt. Där förtydligas tanken och tar formen av en kritisk kärleksförklaring inifrån till dansen och baletten: att höra till en hjord är något dansare förstår sig på, säger Ekman i filmen där hela balettkåren trängs på alla fyra i Semperopers stilfulla trappor och korridorer.

Allt blir stort när Alexander Ekman är i farten; allvaret också. I en och en halv timme läggs nya bilder till varandra: ömsom en värld av hattifnattar eller urfolksliknande kroppar, ömsom utsökta duos där Ekmans liksom ohejdade aptit på klassiskt baserad teknik kan få ta stora tuggor.

Scenens tekniska finesser med höj- och sänkbara sektioner används fullt ut och ständige medkompositören Mikael Karlssons musik är med på noterna. Avsnittet som kallas "Stampede" (rusning) är en makalös störtflod av trummor med tillskyndande flöjt.

Dansarna, alla i vit, vid kjol, snurrar som dervischer och bildar forsar av människokroppar som i en klunga far över scenen.

 

Kompositionen i bilder går från ko-tanken till en stor helbild av hur människor lever: ett myller av folk i tossiga hattar som ror, springer, och marscherar genom tillvaron. Så bjuds mellanlägen där koreografin försjunker i stilla närbilder, med ett människopar, en hon och en han. Christian Bauch och Sangeun Lee dansar alldeles utsökt hand mot hand, hals mot hals.

När sista bladen vänds möter vi återigen alla dessa planlöst vimlande människor, som med röd tejp drar upp privata områden runt sig själva.

Så dansar en vacker, mäktig och vild ko. Orubblig och outgrundlig, på de betande nötdjurens vis. Och faktiskt uppkäftig också, i de dystra valsiffrornas Dresden.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra artiklar.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag