The Offspring Resembles the Parent, 2015 (stillbild från film). Foto: Lina Selander,The Offspring Resembles the Parent, 2015 (stillbild från film). Foto: Lina Selander,

The Offspring Resembles the Parent, 2015  (stillbild från film).

 Foto: Lina Selander,
The Offspring Resembles the Parent, 2015 (stillbild från film) Foto: Lina Selander,The Offspring Resembles the Parent, 2015 (stillbild från film) Foto: Lina Selander,

The Offspring Resembles the Parent, 2015 (stillbild från film)

 Foto: Lina Selander,
The Offspring Resembles the Parent, 2015 (stillbild från film) Foto: Lina SelanderThe Offspring Resembles the Parent, 2015 (stillbild från film) Foto: Lina Selander

The Offspring Resembles the Parent, 2015 (stillbild från film)

 Foto: Lina Selander

Rörelsen i världen – det ogripbara kaoset

Publicerad

Nils Forsberg ser konst för vår tid på Moderna museet.

Lina Selander, "Moment", Moderna museet, …Stockholm till 28/2 2016.

Än går det inte att säga vad 13 november-dåden i Paris kommer att få för efterverkningar och historisk betydelse. Blir de ännu ett steg mot ökad spänning i världen, eller kommer de att framstå som en vändpunkt? I så fall mot vad?

Historiska brytpunkter framstår först i efterhand som avgörande. I sin samtid är de kaotiska, spretiga, ogripbara och obegripliga.

Den här sortens skeenden intresserar sig Lina Selander för i sin konst. De tre verk som visas på Moderna museet handlar på ett plan om flykt, förtryck och kapitalism, men mer övergripande gestaltar de övergångar, tillstånd av rörelse från något till något annat.

För en tid besatt av tydlighet och raka svar är det irriterande långsamt. Det kan finnas konst som är mindre sociala medier-anpassad än Lina Selanders, men den är inte lätt att hitta.

 

Obegripligheten provocerar. ”Timmarna som rymmer formen (ett par dagar i Portbou)” är ett montage av svartvita bilder från den pyreneiska gränsstad där den tyskjudiske filosofen Walter Benjamin tog sitt liv 1940. Ljudspåret är en samtida berättelse om flykt undan misshandel och död och en flottfärd i vågor så höga att inte himlen syns. Filmen och ljudspåret är olika långa så för varje gång man ser verket förskjuts de i förhållande till varandra.

Det finns mer lättillgängliga skildringar om flyktingtillvaron. De missar dess rumstidsliga kaos där strimmor av hopp och fruktan för katastrof går i och ur varandra.

Den som är ambitiös kan dechiffrera Lina Selanders konst, hitta referenser och källor till bilderna, översätta, men kommer då att stå där med känslan av att ha missat något väsentligt, som inte låter sig översättas.

Därför är den en konst för vår tid. Världsfrånvändheten är bara yta. Den nya filmen ”The offspring resembles the parent” som också har visats på årets Venedigbiennal där Selander representerade Sverige, avslutas med ett klipp där en uggla lyfter. Plötsligt klarnar något – det måste vara Minervas uggla, som Hegel sa lyfter först i skymningen. Det vill säga: förståelsen kommer först i efterhand. Då det kanske är för sent.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag