CARMEN MOVES. Björn Nilsson, Miriam Treichl och Javier Perez. Foto: MATS BÄCKER
CARMEN MOVES. Björn Nilsson, Miriam Treichl och Javier Perez.  Foto: MATS BÄCKER

Rörande Carmen på Folkoperans scen

Publicerad

"Carmen moves" på Folkoperan gjuter nytt liv i den klassiska operan.

Gunilla Brodrej ser en ensemble som repat sig efter den olycksfyllda premiären.

Premiären av "Carmen moves" avbröts efter fem minuter i onsdags. Eftersom Folkoperan brukar överraska publiken tog det en stund innan alla trodde på att det hade skett ett olycksfall på scenen.

Men det var på riktigt. Två professionella dansare hade krockat med varandra. En svimmade och en bröt näsan. Blod fick torkas upp. Publiken fick gå hem. Premiären sköts upp till nästa dag.

På väg hem från den inställda föreställningen läste jag följande citat i programboken från Folkoperans chefstrojka: "Vi vill bryta ny mark genom att krocka det väntade med det oväntade...".

Bortsett från det ofrivilligt komiska i krockmetaforen är det här "oväntade" att proffs möter amatörer närmast att likna vid en seriekrock på Folkoperans scen. De jobbar ju alltid så. Och det är både rörande och upprörande. Upprörande därför att amatörkörer får jobben som en gång i tiden tillföll Folkoperans kör. Rörande därför att det kan vara vackert att se det bristfälliga dela scen med det fulländade. I den här dansoperan regisserar och koreograferar Örjan Andersson, förutom sångarna, dansarna och musikerna, tre amatörkörer: en barnkör, en ungdomskör och en seniorkör.

Blottar mannens sårbarhet

Att operasångare och orkestermusiker dansar och agerar tycker jag ger operaupplevelsen en tillräckligt intressant skevhet utan att man behöver involvera amatörer. Miriam Treichls humoristiska och karismatiska Carmen hör till de bästa jag har sett och hört i den här beprövade rollen. Hon lyckas ladda den med ny kraft. Kosma Ranuers Escamillo blottar den pompöse mannens sårbarhet och Markus Pettersson gör Don José till en opålitlig brumbjörn.

Arrangören Olov Helge har elegant arrangerat ihop Bizets originalmusik med Sjetjedrins Carmensvit. Man behöver inte sakna nåt.Inte cigarettfabriken, soldaterna, Micaëla, smugglarna, Frasquita eller Mercedes. På nåt sätt är de där ändå, genom dansarna Katarina Eriksson, Ninos Josef, Björn Nilsson, Javier Perez (med bruten näsa) och Arina Trostyanetskas. Och genom orkestern.

Förtätad slutscen

Örjan Anderssons koreografi följer tätt intill texten och musiken. Kärlekens svårfångade fågel fladdrar i händer och armar, ryggarna ruggar upp sig under Nina Sandströms väl avvägda paljettapplikationer. Sutodas solbelysta vass antyder det spanska klimatet i Sevilla.

Oavsett hur bra det känns, så dör Carmen för Don Josés hand och regissören måste ha en plan för detta. Grälscenen med knivmordet utanför tjurfäktningsarenan är operans svagaste länk. Där har Örjan Andersson, som är vanligt bland operaovana regissörer, kapitulerat för sången och valt en väl statuarisk regi. Vi fattar att Carmen ska dö, men inte varför Don José dödar.

Men Andersson löser upp det frågetecknet genom en spöklikt förtätad slutscen.

Och Carmen rör oss igen.

Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag