Roberto Bolaño (1953-2003) är allmänt sedd som en av 1900-talets viktigaste latinamerikanska författare. Hans mest kända verk är "De vilda detektiverna" och "2666". Foto: PRIVATRoberto Bolaño (1953-2003) är allmänt sedd som en av 1900-talets viktigaste latinamerikanska författare. Hans mest kända verk är "De vilda detektiverna" och "2666". Foto: PRIVAT
Roberto Bolaño (1953-2003) är allmänt sedd som en av 1900-talets viktigaste latinamerikanska författare. Hans mest kända verk är "De vilda detektiverna" och "2666".  Foto: PRIVAT
Amanda Svensson är författare och skriver för Expressen Kultur. Foto: LUDVIG THUNMANAmanda Svensson är författare och skriver för Expressen Kultur. Foto: LUDVIG THUNMAN
Amanda Svensson är författare och skriver för Expressen Kultur.  Foto: LUDVIG THUNMAN

Roberto Bolaños debut saknade inre logik

Publicerad

Amanda Svensson läser två tidiga verk av Roberto Bolaño, som ger en försmak av författarens främsta romaner. 

När Roberto Bolaño dog 2003, endast 50 år gammal, lämnade han efter sig två storverk (i dubbel bemärkelse). De två romaner som gjorde honom till ett världsnamn – den litterära vagabonddeckaren ”De vilda detektiverna” och den oavslutade totalromanen ”2666” – föregicks dock av ett ansenligt antal kortare verk som, i de flesta fall, är romaner värda att läsa i egen rätt.

Bonniers har redan tidigare gett ut det Borges-doftande fiktiva uppslagsverket ”Nazistlitteratur i Amerika”. Nu följer man upp med ”Avlägsen stjärna”, ett slags spin-off på det sista kapitlet i just ”Nazistlitteratur i Amerika”, samt Bolaños debutroman, ”Isrinken”. 

 

LÄS MER: Roberto Bolaño: Det okända universitetet 

 

Roberto Bolaños debut imponerar inte

Den senare är, ganska naturligt, den minst upphetsande. Bolaño tecknar här ett porträtt av tre män som på olika vis blir inblandade i en svindleri- och mordhistoria som kretsar kring det unga konståkningslöftet Nuria. 

Bolaño tecknar här ett porträtt av tre män som på olika vis blir inblandade i en svindleri- och mordhistoria som kretsar kring det unga konståkningslöftet Nuria. 

Som berättelse betraktad haltar den avsevärt, som litterär övning är den alltför uppenbart just en övning. Framför allt lider ”Isrinken” av att dess mörka mitt – konståkerskan Nuria, som påstås vara den vackraste kvinnan i världen – helt saknar konturer och personlighet. Hon är helt enkelt mycket svår att föreställa sig som katalysator för något som helst.  

Nu är Bolaño förvisso inte direkt i realismbranschen, men alla böcker oavsett genre mår bra av en fungerande inre logik. 

Det är däremot värt att notera att flera motiv från hans senare författarskap står att finna redan här: våldet, de kringflackande bohemerna, de slumpartade men livsavgörande mötena, de mördade kvinnorna.

Alla dessa ingredienser återfinns också i den mer komplexa ”Avlägsen stjärna”, med ett tillägg av Bolaños två kanske främsta motiv – litteraturen och exilen. 

 

LÄS MER: Nils Schwartz om Roberto Bolaños "2666" 

 

Bisarr jakt på konkurrent

I centrum står den mystiske poeten Carlos Wieder, som förutom att skriva dikter direkt på himlen med flygplansrök också är fascist och seriemördare. Romanen utspelar sig kring militärkuppen i Chile 1973, och berättaren, den idealistiska poeten Arturo B, blir – likt Bolaño själv – fängslad för misstänkt terroristverksamhet och tvingas därefter i exil. 

Upptäckten att Carlos Wieder är hans tidigare (o)vän och konkurrent om såväl kvinnor som litterär uppmärksamhet, Alberto Ruiz-Tagle, får Alberto att reflektera över sambandet mellan poesi och politik och leder in honom på en bisarr jakt efter den plötsligt försvunna Wieder. 

”Avlägsen stjärna” är politisk satir, metalitterär historieskildring och högtflygande poetik i en och samma tunna roman, en utmärkt utgångspunkt och inkörsport för den som kanske inte orkar dyka direkt in i någon av Bolaños tegelstenar. 

 

Prosa

Isrinken

Översättning: Lina Wolff

Albert Bonniers förlag, 211 s.

 

Avlägsen stjärna

Översättning: Lena E. Heyman

Albert Bonniers förlag, 144 s.

 

Amanda Svensson är författare och medarbetare på Expressens kultursida.

Amanda Svensson
Amanda Svensson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag