"Models", Ray Harryhausen Foundation. Foto: Tristan Fewings"Models", Ray Harryhausen Foundation. Foto: Tristan Fewings
"Models", Ray Harryhausen Foundation. Foto: Tristan Fewings
Mot det okända. Foto: Tristan FewingsMot det okända. Foto: Tristan Fewings
Mot det okända. Foto: Tristan Fewings
"Models", Ray Harryhausen Foundation. Foto: Tristan Fewings"Models", Ray Harryhausen Foundation. Foto: Tristan Fewings
"Models", Ray Harryhausen Foundation. Foto: Tristan Fewings
Ex Machina display. Foto: Tristan FewingsEx Machina display. Foto: Tristan Fewings
Ex Machina display.  Foto: Tristan Fewings

Populärkulturen tar vid där vetenskapen slutar

Publicerad

Framtiden blir mest intressant när vi redan har facit i hand.
Sara Berg ser en utställning om tidigare generationers drömmar och farhågor inför det okända.

Framtiden blir egentligen inte intressant förrän vi är i eller förbi den. Vi kan sitta med våra framtidsscenarier om flygande bilar, robotar och rymdstäder, men det är först när vi hinner ikapp facit som våra spekulationer säger oss något. Främst om oss själva.

”Into the Unknown” handlar därför inte så mycket om framtiden per se, utan om tidigare generationers förhoppningar och farhågor inför detta kommande, okända.



LÄS MER: En ocivilisation pågår framför ögonen på oss 

Jorden gåtfull nog

Symtomatiskt är att människan har svårt att tänka bortom den kunskap hon redan har. I början av utställningens huvuddel, vilken består av en halvcirkelformad gång, uppbyggd som en mörk, intermedial datorspelsvärld, har vi ännu inte rest ut i rymden och därmed utgörs fiktionen av ett liv under vatten, dinosaurier och diverse flygmaskiner. Jorden var gåtfull nog och vi ville erövra de områden vi inte hade tillgång till.

Mycket kretsar givetvis kring populärkultur, den arena vi använder när vetenskapen inte räcker till. Här finns såväl gammal filmrekvisita som mängder av serietidningar och böcker. Men även autentiska tidningsannonser om kolonialiserade planeter.

En favoritsektion är den som blickar bakåt i stället för framåt, med teorier om alternativ historieskrivning (fast inte på ett förintelseförnekande vis) och litteratur som utmanar både kroppsliga begränsningar och genus.

Även Conrad Shawcross installation ”In light of the machine” två våningar ned är fascinerande. Detta är en mer nutida sci-fi-tolkning, i form av en trebent robot som rör sitt känselsprötförsedda armhuvud åt olika håll.

Känner mig som Joaquin Phoenix

Först tror jag att den verkligen kan känna av min närvaro i rummet, att den faktiskt har mänskliga sinnen, vilket för en stund får mig att känna mig som Joaquin Phoenix när han blir kär i en dator i filmen ”Her”. Sedan inser jag att när humanoiderna kommer är jag körd.

Eller så kommer de aldrig, för är det något jag tar med mig, så är det att om framtiden har vi inte en aning.

 

LÄS MER: Priset för profiten ger hopp och förtvivlan

 

KONST

Into the Unknown

Barbican, London

till 1/9

 

Sara Berg är kritiker på Expressens kultursida.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag