Videobloggaren Pewdiepie överges av Disney och Youtube.Videobloggaren Pewdiepie överges av Disney och Youtube.
Videobloggaren Pewdiepie överges av Disney och Youtube.
Kalle Lind.Kalle Lind.
Kalle Lind.
Robinsonstjärnan Emma Andersson lurades att göra grova nazistrefere i Filip och Fredriks satirprogram "Ursäkta röran! (Vi bygger om)".Robinsonstjärnan Emma Andersson lurades att göra grova nazistrefere i Filip och Fredriks satirprogram "Ursäkta röran! (Vi bygger om)".
Robinsonstjärnan Emma Andersson lurades att göra grova nazistrefere i Filip och Fredriks satirprogram "Ursäkta röran! (Vi bygger om)".

Pewdiepie är naiv – men knappast antisemit

Publicerad

Videobloggaren Felix ”Pewdiepie” Kjellberg portas av Disney och Youtube efter att ha anklagats för antisemitism.

Kalle Lind skriver att även osmakliga skämt måste tolkas utifrån sitt sammanhang.

Disney-ägda Maker Studios klipper banden med Felix ”Pewdiepie” Kjellberg. Så även Youtube och Google. 

Pewdiepie anklagas för antisemitism. Droppen som översvämmat bägaren är en film där vloggaren testar hur långt den nätbaserade tjänsteförmedlingen Fiverr kan pushas. Han lyckas, till sin egen förvåning, få två indiska män att dansa runt med plakatet ”Death to all jews”. 

Pewdiepie försvarar sig i en video: ”Context fucking matters”. 

LÄS MER: PK-Bamse är nätkrigarnas fiende 

Pewdiepies antisemitiska anspelningar

Vill man verkligen förstå är det tydligt att skämtet inte är att Pewdiepie vill döda judar. Han har tagit den mest förbjudna frasen, slagordet med absolut mest chockverkan, för att testa vad pengar kan köpa. 

Det är nu inte enda gången Pewdiepie provocerat med antisemitiska kopplingar. Wall Street Journal, tidningen som har slagit larm i frågan, listar nio tillfällen då Pewdiepie använt nazisymbolik och liknande i sina filmer. En gång har han korsklippt mellan sig själv i Trumpkeps och bilder av Hitler, en annan gång har han kommenterat Youtubes censurregler med bilder från nazistdemonstrationer. Även där är det svårt att hävda att själva skämten är antisemitiska, snarare får ju nazismen representera en totalitarism som Pewdiepie verkar ogilla. 

Var Pewdiepie står politiskt är svårt att utläsa av hans vloggande. Representerar han någon –ism eller –het är det snarast blåögdheten. 

LÄS MER: Nej, det var inte bättre ton förr 

"SM i nazireferens"

2002 satte Filip och Fredrik en Treblinka-tröja på Robinsondeltagaren Emma Andersson. Även då fanns ett sammanhang: under rubriken ”SM i nazireferens” ville de testa hur aningslös en aspirerande artist kan vara. Det tyckte många var smaklöst, och inte minst ansågs Emma Andersson bli oförtjänt uthängd, men de som tolkade det som pro-nazistiskt togs knappast på allvar. 

Emma Andersson lurades att göra nazireferenser i satirprogrammet "Ursäkta röran! (Vi bygger om)".Foto: TV4

Humor, även den som görs av ungglopar på nätet, har ett sammanhang. Att bortse från det är intellektuell ohederlighet. 

Man kan tycka att det är motbjudande att alls dra in representationer för folkmord och judehat i små larviga filmer som ses av miljontals underåriga, men det är i så fall en fråga om smak. Att vitmaktsajten Daily Stormer gör tummen upp till Pewdiepie bevisar mest att den sortens rörelser ser vad de vill se. 

Pewdiepie förnedrar

Men det finns också ett större sammanhang här som ingen, allra minst Pewdiepie, har uppmärksammat. Youtube-miljardären från Göteborgs gräddhylla kastar småpengar på ett par indiska män för att, bokstavligen, få dem att dansa. 

Man kan föreställa sig att av alla jobberbjudanden de fick den veckan var detta det minst förnedrande. Att männen förklarat att de inte förstod budskapet förstärker bara bilden av överklasslyngeln som flinar åt stackars dumma fattiglappar. 

Pewdiepie straffas alltså med tävlingar i fördömanden. Det drabbar nu ingen fattig. Youtubestjärnan landar nog på fötterna. 

Och medan han befinner sig i frysfacket fortsätter Disneys vd Bob Iger som rådgivare åt president Trump.  

Kalle Lind är skribent på Expressens kultursida.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag