MALMÖ I HÖSTAS. Polisen tömde det romska lägret på Sorgenfri. De som bott där erbjöds inga nya boplatser. Foto: Tomas Leprince
MALMÖ I HÖSTAS. Polisen tömde det romska lägret på Sorgenfri. De som bott där erbjöds inga nya boplatser. Foto: Tomas Leprince
MEDBORGARRÄTTSAKTIVIST. Katarina Taikons kamp för romers rättigheter bidrog bland annat till att romska barn fick gå i skolan. Foto: Folke Hellberg/Scanpix
MEDBORGARRÄTTSAKTIVIST. Katarina Taikons kamp för romers rättigheter bidrog bland annat till att romska barn fick gå i skolan. Foto: Folke Hellberg/Scanpix
"Zigenerska".
"Zigenerska".

Per Wirtén: Taikons kamp är inte över än

Publicerad

Återutgivningen av Katarina Taikons "Zigenerska" slår en båge från 1930-talet till i dag.

Per Wirtén läser en svidande aktuell rapportbok om diskrimineringen av romer.

Lättja föraktades av Katarina Taikons föräldrar. Tiggeri var en skam och företagsamhet en sammanhållande norm. När hon fyllt åtta år reste hon tåg genom landet för att sälja kopparkittlar. Varje kväll sattes dagens inkomst in på pappans konto. Men i Umeå spårade projektet ur. Katarina och hennes storasyster förhäxades av Bette Davis senaste film. De såg den igen och igen. De kom inte ur fläcken. Det blev ett slags uppror mot fliten.

Minnet från Umeå fick en viktig plats när Katarina Taikon drygt 20 år senare skrev "Zigenerska". Var det som Bette Davis hon ville vara - frän, fri och framfusig?

Raspolitik i vänlig ton

De flesta av 1960-talets omtalade rapportböcker har åldrats illa. "Zigenerska" är annorlunda. Den är förunderligt levande i den upputsade nyutgåvan. Varför?

Kanske för att hon med vänlig ton avslöjar det raspolitiska arv vi lärt oss känna till, men fortfarande har så svårt att erkänna. Kanske är det själva stilen. Det känns som om hon sitter i mitt rum och berättar. Jag hör hennes röst och förstår att en del minnen behöver tystnad. Men mest tror jag det är den lite oansenliga bokens magiska omvandling från historisk påminnelse till en kritik av det närvarande.

"Zigenerska" slår en båge från 1930-talets "zigenarpolitik" till 2010-talets gräl om tiggarna på torgen. Och det svider skarpt.

1963 pekade hon ut de avgörande frågor som nu återvänt till förstasidorna. Kåkstäderna, de stängda klassrummen, ohälsan, diskrimineringen i arbetslivet. I ett glimrande meningsutbyte säger hennes bror Paul:

"Vi har i alla tider och i alla länder straffats enligt den lag som rått på platsen. Men vi har aldrig åtnjutit dess skydd. Vi har varit rättslösa men straffbara."

Vittnesmål om vaccination

Jag fastnar för en liten detalj. Katarina Taikon vaccinerades första gången samma år som hon skrev boken. Innan dess hade romer inte vaccinerats i Sverige - varken mot polio, smittkoppor eller annat.

Hennes vittnesmål öppnar sig mot många andras erfarenheter. Det hon beskriver som "en tyst men allmänt spridd rasbarriär" gäller inte bara romer utan även växande delar av det moderna Sverige. Hennes ställningstagande för kvinnors rättigheter verkar sitta i ryggraden, kanske som ett outplånligt minne från Bette Davis i biografens befriande mörker. Det spelar ingen roll om patriarkatet återfanns i romska traditioner eller hos svenska myndigheter: det måste undanröjas med samma eftertryck som rasismen.

Föraktet överlevde

Genom bland annat Katarina Taikons envisa kamp ersattes så småningom lägerslummen med riktiga bostäder. Barnen fick rätt till ordentlig utbildning. Men hennes tilltro till samhällets "goda vilja" för att avskaffa missförhållandena gick på ordentlig grund. Rasdiskrimineringens strukturer, föraktet och hatet överlevde tätt under den något mer civiliserade ytan. Vem har inte minnen av nedlåtande kommentarer om romer?

Samtidigt som nyutgåvan av "Zigenerska" kom ut presenterades slutrapporten från regeringens samordnare av politiken för "utsatta EU-medborgare". Trots den lovande titeln "Framtid sökes" avspeglar den ungefär samma attityd som en statlig kommitté från 1922 som Katarina Taikon nämner: "man skulle göra livet så surt som möjligt för romerna /…/ så att de själva frivilligt lämnade landet".

Romer ska lida

Samordnaren läxar upp de kommuner som har haft ambitioner att åtminstone erbjuda billiga uppställningsplatser för husvagnar. Barnen ska inte ha rätt att gå i skolan, sjukvården begränsas hårt och allmänheten avråds bestämt för att ge pengar till tiggare. Avsikten är uppenbar: fattiga romer från Rumänien ska lida, så de inte återvänder hit fler gånger. Det är statens röst 2016.

1963 konstaterade Katarina Taikon syrligt att staten har gjort viktiga insatser för flyktingarna efter kriget, men inget för landets romer. Nu verkar papperslösa migranter ha större sociala rättigheter än fattiga romer från Bukarest. Gamla mönster återkommer i ny form.

Återutgivningen av "Zigenerska" sammanfaller också med att en rad intellektuella, över hela Europa, försöker återupprätta nationalstatens skamfilade rykte, bland dem Lars Trägårdh i nya Axess.

Nationalstat och rasfilosofi

Det är försök som förutsätter att just den diskriminering som Katarina Taikon vittnade om och som vilade på nationalismens idégrund glöms bort. Nationalstaten är rasfilosofins politiska form.

Den demokratiska staten, utan prefixet national-, är däremot medborgartankens politiska form. Skillnaden är stor. Jag trodde de senaste decenniernas diskussioner nått större klarhet. Jag hade fel.

Nu gäller det tydligen att börja om. 1963 verkar vara en lämplig startpunkt.


Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida