GLIMRAR. Per Hagmans nya bok "Allas älskare, ingens älskling" är ett slags mognare syskon till "Att komma hem ska vara en schlager". Foto: PETRA HALLBERGGLIMRAR. Per Hagmans nya bok "Allas älskare, ingens älskling" är ett slags mognare syskon till "Att komma hem ska vara en schlager". Foto: PETRA HALLBERG
GLIMRAR. Per Hagmans nya bok "Allas älskare, ingens älskling" är ett slags mognare syskon till "Att komma hem ska vara en schlager".  Foto: PETRA HALLBERG
"Allas älskare, ingens älskling"."Allas älskare, ingens älskling".
"Allas älskare, ingens älskling".
Per Hagman karikerad av Expressens Helén Rasmusen. Foto: HELÉN RASMUSENPer Hagman karikerad av Expressens Helén Rasmusen. Foto: HELÉN RASMUSEN
Per Hagman karikerad av Expressens Helén Rasmusen. Foto: HELÉN RASMUSEN

Per Hagman får äntligen bli vuxen

Publicerad

Victor Malm gläds över den nya och politiska romanen "Allas älskare, ingens älskling", där Hagman får veta att han ska bli pappa.

Att föräras beteckningen ”generationsförfattare” är förstås hedrande och fint, men inte utan en trist och baksida. Per Hagman – det hedonistiskt nyliberala 1990-talets litterära sinnebild – är, snart två decennier senare, ett särskilt olyckligt exempel: ständigt och olyckligt associerad med fotomodeller, knark, fester och storstadsflärd. En manspojke som aldrig lyckats bli vuxen, aldrig haft ett riktigt jobb eller en bostad, som självupptaget skriver om sitt bohemiska vagabonderande genom Europa och inte riktigt kan räknas till den seriösa delen av litteraturen. 

Hans nya självbiografiska roman ”Allas älskare, ingens älskling”, ett slags mognare syskon till ”Att komma hem ska vara en schlager” från 2004, förändrar förhoppningsvis den missvisande bilden. Romanen är, olikt sin föregångare, explicit politisk, inte längre bekymmerslöst liknöjd. Hagman förklarar nu varför han vägrar spela samhällets spel, och gestaltar bredvid ett slags kategoriskt förnekande av den välordnat fräscha, men menings- och glädjelösa livsstil vi har skapat åt oss själva.

 

LÄS MER: Per Hagman rapporterar exklusivt från Lampedusa 

 

Per Hagman – rättshaveristen

Men den kritiska udden är förstås framskriven på Hagmans typiskt lediga och leende vis, dess gravitationspunkt en liten etta i centrala Stockholm.  Hagmans pappa köpte den till honom under 90-talet – sedan kom finanskrisen. Hagman själv hade precis debuterat, ströjobbade som diskare och saknade all chans att betala de plötsligt skyhöga räntorna. Lägenheten såldes, med stor förlust. En tid därefter skuldsanerades pappan och det nu räntedopade lånet fördes över på Hagman. Sedan dess har han aldrig haft en fast bostad.

Och sedan dess befinner han sig i ett rättshaveristiskt krig med kronofogden, en strid som stora, och underbara, delar av romanen tecknar. Oftast utspelande sig i en stuga på Västgötaslätten, där han sitter och gör aggressiva utfall mot den svenska överstatligheten och planerar övermodiga juridiska processer tillsammans med sin pappa. 

"Allas älskare, ingens älskling"

Romanen tecknar hans flackande. Från Nice, till säsongsjobb på en restaurang på Marstrand, en stuga på Västgötaslätten och vintrar i Palermo. På varje ställe stannar han precis länge nog för att bli bekant med lokalinvånarna, hitta en bar som följer hans strikta estetik (äldre, gärna småkriminella, gubbar, alkisstämning), och hinna strosa gatorna så många gånger att de känns som hemma. 

Sedan ger han sig av igen.

 

LÄS MER: Ingrid Elam om "Att komma hem ska vara en schlager"  

 

Hagmans omsorgsfullt vackra beskrivningar av platserna och människorna som befolkar dem glimrar. Små samhällen och gemenskaper som på olika sätt står fria från den prydliga, senkapitalistiska likformigheten – där ingen hört talas om svordomar som ”Espresso House” och ”bostadskarriär”. Och han hade nog kunnat fortsätta fladdra mellan dem tills döden kom knackande.

Per Hagman blir pappa

Men så nås han en kväll av beskedet att han ska bli pappa. En kil slås in i allt som dittills varit Per Hagman – något är, helt uppenbart, över. Romanens stora fråga skapas: vad ska bli av motståndet, motviljan, kanske också författandet, när han plötsligt ges ett livslångt, obrytbart, band till två människor? Verkligt ansvar, för första gången? 

Kanske är svaret så isande enkelt att vi måste underkasta oss det samhälle vi avskyr om vi vill leva bland människorna vi älskar.

 

ROMAN

PER HAGMAN

Allas älskare, ingens älskling

Albert Bonniers, 390 s.

Victor Malm är doktorand i litteraturvetenskap och kritiker på Expressens kultursida.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag