Marianne Hellgren Staykov som Susanna och Luthando Qave som Greven. Figaros Bröllop, Kungliga Operan 2015. Foto: Markus Gårder

Marianne Hellgren Staykov som Susanna och Luthando Qave som Greven. Figaros Bröllop, Kungliga Operan 2015.

 Foto: Markus Gårder

Operanyckel: Figaros klentrogna synkoper

Publicerad

Operanyckel/"Figaros bröllop": Lars Sjöberg känner en irriterande krydda.

Lyssna på Youtube här.

Susanna i Mozarts "Figaros bröllop" ser sitt giftermål hotas, eftersom Figaro för att betala av en skuld tycks tvingas gifta sig med något överåriga Marcellina. Men så visar det sig att Figaro i själva verket är identisk med Marcellinas och pösmunken Bartolos försvunne son.

I den sextett som utvecklar sig accepterar Susanna sanningen – ”Hans mamma?”, ”Hans mamma!” – men det kräver några textupprepningar. När det kommer till Bartolo har Susanna betydligt svårare med acceptansen.

Men Mozart behöver inte fler takter för att slå fast Susannas tvivel på faderskapet. Vid hennes sista ”Hans pappa!” lägger träblåsarna bara på en kromatisk skala i knyckiga synkoper, som förtar den balans vi just börjat vänja oss vid.

Vi hör praktiskt taget inte den irriterande kryddan. Den bara känns. Den vittnar i två takter om att Susanna möjligen kan tänka sig svärmor Marcellina – men den där Bartolo!

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida