Lil Terselius, publiken och Hans Klinga. Foto: Carl ThorborgLil Terselius, publiken och Hans Klinga. Foto: Carl Thorborg
Lil Terselius, publiken och Hans Klinga. Foto: Carl Thorborg
Gunnel Lindblom i "De sista vittnena". Foto: Carl ThorborgGunnel Lindblom i "De sista vittnena". Foto: Carl Thorborg
Gunnel Lindblom i "De sista vittnena". Foto: Carl Thorborg
Svetlana Aleksijevitj. Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIXSvetlana Aleksijevitj. Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX
Svetlana Aleksijevitj. Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX

Ohyggliga vittnesmål blir pedagogisk barnteater

Publicerad

Anna Hellgren ser Svetlana Aleksijevitjs "De sista vittnena" på Unga Dramaten.

Att göra teater av vilken som helst av den belarusiska författaren Svetlana Aleksijevitjs böcker är en god idé. Inte minst den Dramatenaktuella ”De sista vittnena”, där författaren samlat 100 vittnesmål från människor som överlevt andra världskrigets groteskerier som barn. 

Men det är heller ingen lätt uppgift, en av styrkorna i den Nobelprisade litteraturen är just mängden röster. Som läsare övermannas man till slut av de aldrig sinande personliga, men ändå kollektiva, vittnesmålen och känner – i det här fallet – kriget in på bara skinnet. Det är lätt att värja sig mot enstaka berättelser, men flera hundra sidors är en rent fysisk läsupplevelse. Ett delat minne genom tiden, om man så vill.

 

LÄS MER: Sofi Oksanen om Svetlana Aleksijevitj 

 

Sovjetiskt sparsmakat scenrum

I Tornrummet på Dramaten är de nio stycken åldrande skådespelare – alla är bra, men Gunnel Lindblom, 85, har magnifik närvaro – som vittnar framför publiken. Alla minns de exakt var de var och vad de gjorde när kriget kom, hur luften tjöt och husdjuren svalt. Ulla Kassius scenrum är sovjetiskt sparsmakat.

Kanske föreställer rummen en kollektiviserad tidigare paradvåning, kanske ett ansiktslöst myndighetskontor. Golv och väggar i nyanser av beige, längs väggarna bord där artefakter ligger omslutna av plastpåsar likt bevis under en rättegång.

 

LÄS MER: Åtta saker du måste veta om Svetlana Alexsijevitj 

 

Sjaletten var en hink

Vittnena plockar upp minnesaker ur påsarna under tiden de berättar: en syrenkvist från den där varma försommardagen i Minsk, en kastrull ur vilken mamma brukade servera hett vatten till lunch och kvällsmat. Den hink med 58 skotthål som tyska soldater misstog för en sjalett under det första luftanfallet. 

De 50 minuterna går fort, för mig alltför hastigt för att något av böckernas magi ska sippra igenom de korta redogörelserna. Jag får svårt att lösgöra mig från känslan av att detta i första hand är bruksvärdig skolteater, fullmatad med fullkornshaltig müsli och därmed ett perfekt underlag för att diskutera både historiska och nutida krig och katastrofer. I en tid som vår räcker det å andra sidan kanske gott så.

TEATER

DE SISTA VITTNENA

Av Svetlana Aleksijevitj

Regi och scenografi Ulla Kassius

Bearbetning Ulla Kassius och Anna Berg

Tornrummet, Dramaten

Speltid 0.50 t.

Ålder 11+

Anna Hellgren är redaktör på Expressens kultursida.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag