Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin. Foto: Christian Örnberg
Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin. Foto: Christian Örnberg
Konstnären Lars Vilks, porträtterad av Elisabeth Ohlson Wallin i somras. Hon ser bilden som en kommentar till dagens räddhågsna konstklimat. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Konstnären Lars Vilks, porträtterad av Elisabeth Ohlson Wallin i somras. Hon ser bilden som en kommentar till dagens räddhågsna konstklimat.

 Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Ohlson Wallin: Våga visa obekväm konst

Publicerad

Elisabeth Ohlson Wallin protesterar mot dagens fega konstklimat.

De senaste åren har något obehagligt hänt med konsten i Sverige. "Konstcheferna" är mycket rädda och ängsliga. Inte bara på Kulturhuset i Stockholm utan i hela Sverige.

Jag ställer ut mycket runtom i landet och märker en stor skillnad sedan jag debuterade med min utställning Ecce Homo 1998. Strax före jul fick jag en förfrågan att ställa ut i en stad i södra Sverige. När jag skickade mina bildförslag fick jag svaret att alla mina verk som hade med religion att göra går bort och inte kan visas.

Sedan dess har jag funderat på vad som egentligen händer och vad det får för konsekvenser. Åsikter om konst har delats in i höger- och vänsterpolitiska åsikter och gränserna dem emellan är stenhårda.

 

När jag nu vet att huvudstadens kulturhus inte vågar bjuda in Lars Vilks som gäst på Anna Odells vernissage är det ett kvitto på en rädsla som inte är sund.

Konstchefen på Kulturhuset i Stockholm, Marianne Lindberg De Geer, avgår med omedelbar verkan efter turerna runt Lars Vilks och Makode Linde. Och debattkvällarna om Lindes konst ställs in. Det var just de debatterna vi behövde. Vi måste våga prata och reflektera. Vi måste ge plats i offentligheten åt dem som blir kränkta lika mycket som åt dem som inte blir det. Konsten måste vara jobbig och obekväm. Detta är konstens viktigaste grundpelare.

 

Jag har själv i perioder drabbats av en rädsla som hämmat mitt skapande, och jag har även kritiserat andra konstnärer för deras verk. Efter att ha tänkt mycket har jag nu kommit fram till att vi måste visa mer konst. Mycket mer, även den obekväma.

Vi måste också kunna tåla debatt och att visa att vi blir upprörda eller berörda. Det är då konsten utvecklar och får oss att tänka längre. Jag vill som konstnär med hjärtat åt vänster visa denna bild (se den i bildspecialet ovan) jag tog på Lars Vilks i somras.

Den får symbolisera var vi står i dag, i Sverige.

 

ELISABETH OHLSON WALLIN

 

Elisabeth Ohlson Wallin är fotograf, mest känd för den omdiskuterade fotoutställningen Ecce Homo 1998. Artikeln har tidigare publicerats på skribentens Facebook-konto.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida