"Kopior III". Foto: Galleri Flach
"Kopior III". Foto: Galleri Flach

Ögon som inte ser och dörrar utan rum

Publicerad

Peter Cornell ser saklig konst som håller hemligt.

Poesi i sak ställd på sin absoluta spets. Föremålen på Karin Ohlins utställning är presenterade och återgivna med en knivskarp minimalism; ja, återgivna, för det som vi först kan ta för readymades - kameror, beskurna speglar, dörrar, lyktor - är artefakter, tillverkade i ett minutiöst hantverk.

Hon bjuder inte på något utom denna nakna saklighet. Och ändå bär hennes föremål på ett psykiskt drama, som kan påminna om amerikanen Robert Gobers vardagsobjekt. En barndom, en fenomenologi?

 

I kamerorna - apparater för seende - är objektiven blinda, riktade mot taket eller bortvända mot väggen. Speglarna annars så villiga att kommunicera och byta ögonkast står på golvet och speglar på sin höjd golvet och våra skor. Också de glasade 70-talsdörrarna står lutade mot väggen, saknar låskolv och bakom glaset en stum vägg. Det slutna lockar/tvingar oss att titta, se efter och pröva.

Karin Ohlins föremål beskriver en båge mellan ett slags asketisk autism och en lidelsefull vilja att samtala och se, se på nytt. Konstnären har omsorgsfullt kopierat bruksföremål som dock inte gör sin tjänst. Konst gör inte tjänst, konst håller hemligt, bevarar integritet, öppnar och sluter sig.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Webbredaktör: Nina Lekander. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag