Malin Axelsson. Foto: Sara Mac KeyMalin Axelsson. Foto: Sara Mac Key
Malin Axelsson. Foto: Sara Mac Key
"Anropa"."Anropa".
"Anropa".
Malin Axelsson är också konstnärlig ledare för Radioteatern.Malin Axelsson är också konstnärlig ledare för Radioteatern.

Malin Axelsson är också konstnärlig ledare för Radioteatern.

Oemotståndligt kaos i Malin Axelssons debut

Publicerad

Martina Montelius läser författaren Malin Axelssons debut "Anropa".

En bok som hon har väntat på i 20 år.

Föreställ dig att Ester Nilsson uppstiger ur fiktionen, och att James Joyce återvänder från dödsriket. Ester och James möts och avlar ett barn. På ultraljudsskärmen ser vi inte ett vanligt foster, utan dramatikern Malin Axelssons debutroman “Anropa", med sidor vågiga av ättiksblandat fostervatten.

Ty det är ur en sorgens och smärtans livmoder verket nu är framkalvat. Jag tror att jag har väntat på den här boken i minst 20 år:

En svensk debutant som gör störtvackert totalkaos av språket, men som samtidigt bygger en riktig roman. Som utan att blinka låter sin protagonist spikas upp på den amorösa kärlekens onda, förkättrade kors, men som samtidigt håller tanken glasklar och utsätter känslorna för kritik så befogad att "Uppdrag granskning"-redaktionen borde vrida sig i avundsplågor. Som sjunger falskt och helt sant inifrån läsarens egen arma hjärna tills det inte går att skilja på boken och mig själv.

Språk som ger gapskratt

Den här texten exponerar lidandet och ensamheten med ett språk som genererar överrumplande gapskratt utan att för ett ögonblick skydda läsaren mot det fasansfulla. Skrattet är den räddningslöst förlorades skratt, som vore läsaren jagad av en yrkesmördare, pengarna borta och alla flyktvägar igenbommade. Huvudpersonen är förstås författare, inhyst på hotell, i färd med att skriva en text, men ansatt av en kedjerökande apa som ska ha med henne ut på nattklubb med resten av apgänget.

Kan författare säga nej till saker? Det kan de inte. Särskilt inte författare som blivit dumpade till förmån för nagelsaxansade oskuldsidioter som heter Maria. Livet är så vedervärdigt, och den som lider av språkligt begåvningsöverskott kan inte ens klyschljuga bort den skärande dissonansen mellan rim och reson, barmhärighet, kärlek - och verkligheten.

Samtidigt måste författaren skriva, "och mitt hjärta är fastspikat i kroppen och DÖRRARNA STÄNGS", skriver hon, aporna skriker oavlåtligen i varje hennes öron och samtidigt måste hon skriva, det är fan inte klokt. Det minsta vi kan göra är att läsa.

 

Följ Expressen Litteratur och Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Martina Montelius
Martina Montelius
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag