BLODIGT ALLVAR. Sanna Hultman framför en monolog om rädsla på Folkteatern i Göteborg. Foto: Peter LloydBLODIGT ALLVAR. Sanna Hultman framför en monolog om rädsla på Folkteatern i Göteborg. Foto: Peter Lloyd
BLODIGT ALLVAR. Sanna Hultman framför en monolog om rädsla på Folkteatern i Göteborg. Foto: Peter Lloyd
Ur föreställningen. Foto: Peter LloydUr föreställningen. Foto: Peter Lloyd
Ur föreställningen. Foto: Peter Lloyd
Johan Friberg i en annan roll. Foto: Tommy HollJohan Friberg i en annan roll. Foto: Tommy Holl
Johan Friberg i en annan roll. Foto: Tommy Holl

Ödesdigra dramer och billiga poänger

Publicerad

Tomas Forser ser stora frågor bli svajig scenkonst i Göteborg.

Det ställs existensfrågor på scenerna i Göteborg.

På Stadsteatern söker man skyla över ett konstnärligt haveri med att göra en bagatell av en föreställning som inte blev av. Den som Johan Gry och fem skådespelare skulle svara för i ett interaktivt möte med en filosofiskt hungrig publik. "Existentialism för nybörjare" var arbetsnamnet. Det blev "Existentialism av nybörjare" och utan regissör.

Resultatet är metateater utan filosofiskt ansvar men här och där med lite kul teatertugg av några av teaterns mest publika spelare. Victoria Olmarker är en av dem. Hon kniper småsnålt effektivt om sina tankar och samspelar med oss i uttrycksfull tystnad.

Tårtor i stället för Kierkegaard

Frånvaro av mening bär upp den korta föreställningen. Valen kommer att gälla olika sorters tårtor i stället för att med Kierkegaard handla om att leva. Det hela planar ut i nullitet och billiga poänger på filosofins bekostnad. Projektet borde inte ha gått till premiär.

På Folkteatern är det allvar av blodigare slag när Sanna Hultman framför en monolog med samtidsappell. Det handlar om att världen trots allt stängs ute när "dom andra", tiggarna, tränger på med sina pappersmuggar, "hej, hej" och leenden. Vår inre skärmsläckare sköter svaren.

Skarpladdad ensamhet

Sanna Hultman framför denna timslånga monolog med den precision och integritet som är hennes signatur och uppenbara kvalitet i ett spel rätt i ansiktet på oss.

Johan Fribergs text "Den stora ensamheten" är ambitiös och skarpt laddad men med för många ord.

Främlingsrädslan härbärgeras tätt intill det paranoida nervsammanbrottet i Hultmans rollfigur som grubblar om skuld men till slut visar sig välja terroristens lösning. Den ryms i hennes ryggsäck. Det kanske är ett av signalementen på en terrorist. Men är inte rentav den banala rasismen och nyfascismen bland alla förlorare som våra samhällen stampar fram lika farlig?

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag