Lotta Lundberg. Foto: daniel Ekbladh Foto: Daniel Ekbladh
Lotta Lundberg. Foto: daniel Ekbladh Foto: Daniel Ekbladh

"Mycket vacker, varm och klok hyllning"

Publicerad

Slutscenen i Lotta Lundbergs roman "Timme noll" är en ritual i ett tyskt nunnekloster, där en postulant ikläs slöja och habit som tecken på att hon upptas i konventet.

Ingrid, en av bokens tre huvudpersoner, gästar klostret och ser plötsligt hur den unga kvinnan möter sin egen mors blick i bänkraden:

"Det stilla mötet tog inte mer än ett par sekunder, men var fullt tillräckligt för att Ingrid skulle falla ner i sig själv och hinna tänka: Hur kan jag vara på två platser samtidigt? Vem är jag? Vad bär jag för namn?"

Den lilla passagen förmedlar något av essensen i "Timme noll", som bärs upp av tre kvinnliga livsöden, tre berättelser, åtskilda i tid och rum, ändå sammanflätade. Författaren Hedwig som försöker återerövra sitt konstnärskap i Berlins ruiner 1945, tonåringen Isa i Uppsala 1983, vars föräldrar har skickat henne till en psykolog, och pensionären Ingrid i Stockholms skärgård 2005, som tvingas ompröva sitt liv och sitt äktenskap.

Romanens fysiskt frånvarande men ändå högst närvarande centralgestalt är Cordelia Edvardson (1929-2012). Gemensamt formar sig de tre berättelserna till en meditation över moderskap, dotterskap, systerskap, men också över människans kollektiva historia av överlevnad.

Ibland blir konstruktionen - lånad från Michael Cunninghams "Timmarna" - en smula övertydlig. Men som helhet är det en mycket vacker, varm och klok hyllning till en av den svenska journalistikens ikoner.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag