Nina Stemme (Brünnhilde), Ola Eliasson (Gunter) och Kungliga Operans kör. Foto: MARKUS GÅRDERNina Stemme (Brünnhilde), Ola Eliasson (Gunter) och Kungliga Operans kör. Foto: MARKUS GÅRDER
Nina Stemme (Brünnhilde), Ola Eliasson (Gunter) och Kungliga Operans kör. Foto: MARKUS GÅRDER
Ola Eliasson (Gunter), Nina Stemme (Brünnhilde), Lars Cleveman (Siegfried), Kungliga Operans kör. Foto: MARKUS GÅRDEROla Eliasson (Gunter), Nina Stemme (Brünnhilde), Lars Cleveman (Siegfried), Kungliga Operans kör. Foto: MARKUS GÅRDER
Ola Eliasson (Gunter), Nina Stemme (Brünnhilde), Lars Cleveman (Siegfried), Kungliga Operans kör. Foto: MARKUS GÅRDER
Falk Struckmann (Hagen). Foto: MARKUS GÅRDERFalk Struckmann (Hagen). Foto: MARKUS GÅRDER
Falk Struckmann (Hagen). Foto: MARKUS GÅRDER

Wagner skapade ingen sedelärande berättelse

Publicerad

Richard Wagners "Ragnarök" blir en dånande avslutning på Kungliga Operan.

Opera

RAGNARÖK

Av Richard Wagner

Regi Staffan Valdemar Holm

Dirigent Marko Letonja

Kungliga Operan

Speltid 5.40 t.

 

Wagners tetralogi "Nibelungens ring" är till synes ett drama om valet mellan kärleken och förgörande äregirigheten. 

Men det är ingen sedelärande berättelse som Wagner vill pracka på publiken - för kärleken vinner aldrig i det här verket. 

Det går illa för dem som väljer bort kärleken, men det går också illa för dem som väljer kärleken.

 

LÄS MER – David Baas recenserar Rhenguldet

 

 

I Staffan Valdemar Holms knappt tio år gamla uppsättning av den sista delen av "Nibelungens ring", "Ragnarök", kretsar mycket kring dramats mest lovande kärlekspar - sopranen Nina Stemmes Brünnhilde och tenoren Lars Clevemans Siegfried. 

 

Siegfried har gett Brünnhilde en kärleksgåva i form av den ring som har makt att skänka sin ägare världsherraväldet. 

Inte ens när hennes valkyriesyster Waltraute (Katarina Dalayman) vädjar och varnar för dess förstörande kraft, vill Brünnhilde släppa ifrån sig den.

 

LÄS MER - David Baas recenserar Valkyrian

 

Hjälten Siegfried lockas, med en trolldryck, att svika Brünnhilde. Stemme följer hennes vändning från översvallande kär till sviken och bestämt hämndlysten. 

 

Wagners mäktiga körverk

 

Den som konspirerar mest i jakten på ringen - och som senare också dödar Siegfried - är Hagen som spelas av den suveräne basen Falk Struckmann

Struckmann är stundtals en riktig showman, inte minst som självklar ledare för ett något överförfriskat jaktlag i ett av Wagners mäktigaste körverk.

 

Siegfrieds sorgmarsch

 

En annan musikalisk höjdpunkt är Siegfrieds legendariska sorgmarsch där Hovkapellet, under ledning av Marko Letonja, understryker den ödesmättade tyngden i hjälten Siegfrieds död.

 

LYSSNA – Siegfrieds sorgmarsch på Youtube 

 

På duken i scenografen Bente Lykke Møllers biografscener projiceras stumfilmsåterblickar från Ringens tidigare delar. Allt som hänt, alla svek, bildar sedan fonden till slutscenen där Brünnhilde låter allt förstöras i lågor trots att hon återlämnar ringen till floden Rhens botten.

 

LÄS MER – David Baas recenserar Siegfried

 

Det är lättare för den som förlorat allt, inte minst tron på kärleken, att störta hela världen i fördärvet. Kvar finns ett hopp om en pånyttfödelse bortom den gamla ordningen och de gamla gudarna. En minst sagt revolutionär tanke.

 

David Baas är författare och reporter på Expressen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag